Bugattis toppfartsrekord er slått – av en kinesisk elbil!
Uoffisiell toppfartskonge
Bugattis toppfartsrekord er slått – av en kinesisk elbil!

Bugattis toppfartsrekord er slått – av en kinesisk elbil!

YangWang U9 Xtreme har uoffisielt slått Bugattis toppfartsrekord.

Kort fortalt:

  • Ny rekord: YangWang U9 Xtreme fra BYD nådde en maksimal hastighet på 496,22 km/t og brøt dermed Bugatti Chiron Super Sport 300+ sin hastighetsrekord fra 2019.
  • Kraftig ytelse: U9 Xtreme er utstyrt med fire elektriske motorer som til sammen genererer 3018 hk, mer enn dobbelt så mye som den vanlige U9-modellen, og er den første produksjonsbilen med en 1,200-volts plattform.
  • Begrenset produksjon: Bare 30 eksemplarer av U9 Xtreme vil bli produsert, og prisen er fortsatt ikke offentliggjort, men det antas at etterspørselen vil være høy gitt bilens prestasjoner.
  • Nurburgring-rekord: U9 Xtreme har også satt en ny rekord ved å fullføre Nürburgring Nordschleife-løypen på 6:59.157, og har dermed overtatt rekorden for elektriske produksjonsbiler.

Den kinesiske bilprodusenten BYD satte nylig en ny toppfartsrekord for hyperbiler, som dermed slår den tidligere rekorden holdt av Bugatti. Den tidligere rekorden er holdt av Bugatti og deres Chiron Super Sport 300+. Den «gamle» rekorden var på 490,48 kilometer i timen i en retning. BYD, med deres merke YangWang, har nå uoffisielt slått denne. De klarte 496,22 kilometer i timen. Dette ble gjort på ATP Papenburg High-Speed oval med Marc Basseng bak rattet. Modellen de brukte heter U9 Xtreme. SSC Tuatara har fortsatt rekorden for høyest gjennomsnittsfart i to retninger, med 455,3 kilometer i timen i snitt.

YangWang U9 Xtreme

  • Maksimal effekt: 3018 hestekrefter
  • Toppfart: 496,22 kilometer i timen
  • Bremser: karbonkeramiske
  • Vekt: 2480kg
  • Akselerasjon: 0-100 km/t på under 2 sekunder.

Dette gjør at elektriske biler for alvor har meldt seg på toppfartkappløpet.  Det er verdt å merke seg at rekorden som BYD har satt, ikke er offisiell. For at en toppfartsrekord skal anerkjennes, må den vanligvis måles og bekreftes av en uavhengig organisasjon, som Guinness World Records, noe denne ikke er.

YangWang har også besøkt den legendariske racingbanen Nürburgring. Deres første forsøk der endte på 6:59.157, som er bittelitt raskere enn en Porsche 911 GT3 Manthey.