Buick GS Stage 1 mot Porsche Taycan – Gammel mot ny entusiastbil. Hva velger du?
Buick GS Stage 1 mot Porsche Taycan – Gammel mot ny entusiastbil. Hva velger du?
Buick GS Stage 1 mot Porsche Taycan – Gammel mot ny entusiastbil. Hva velger du?

Buick GS Stage 1 mot Porsche Taycan – Gammel mot ny entusiastbil. Hva velger du?

Det er en eviglang debatt om en elektrisk bil kan være en entusiastbil. Vi har sammenlignet en gammel entusiastbil med en ny.  

Fremtiden ser av og til litt mørk ut for oss bilentusiaster. Det pumpes ut nye elektriske kjøretøy med ytelser som banker mesteparten av de gamle bilene vi elsker så mye. Likevel klamrer vi oss fast til den gamle teknologien. Er det slik at en entusiastbil må være gammel, eller kan en ny Porsche Taycan også være et godt alternativ? Vi sammenligner de litt, så kan du gjøre deg opp din egen mening.

Tallenes tale
Vi skal i dette tilfelle sammenligne en 1970 Buick Gran Sport med en 2020 Porsche Taycan. De utvendige målene på bilene er ikke så langt fra hverandre. Buicken er 514cm lang og 196cm bred, mens Taycan på sin side er 496cm lang og 196cm bred. De er med andre ord rimelig like i størrelse, men Buicken veier en god del mindre. Buicken veier 1,8 tonn, mens Porschen veier 2,3.

Teknologisk sett har det skjedd så mye på de 50 årene som er mellom disse bilene at sammenligningen blir bare en informasjon. Den avbildede Buicken har bakhjulsdrift og klemmer ut 355 hestekrefter ut av sin heftige 7,5 liters V8-motor, mens Taycan Turboen på sin side er drevet av elektriske motorer og presser ut 670 hestekrefter på alle fire hjul. På sprinten opp til 100 kilometer i timen skal en 1970 Buick GS Stage 1 bruke 5,4 sekunder, mens Taycan bruker til sammenligning bare 3,0.

Understellsmessig er det også skjedd fryktelig mye siden 1970. I tillegg må en huske på at Buicken var ment som en luksuriøs muskelbil, så den var vel aldri tiltenkt å klare Nürburgring på en imponerende tid akkurat. Det har derimot Porsche i tiår perfeksjonert med sine sportsbiler, og har derfor rustet Taycan med et understell som utklasser Buicken.

Buicken er en kabriolet og registrert for fem personer, mens Tacyan er en fire-dørs sedan registrert for fire. Det vil si at du kan ha med deg venner og familie i begge to, uten at det skulle by på store problemer, men kun Buicken gir deg den åpne kjørefølelsen. Porschen har ballistisk akselerasjon og eksellente kjøreegenskaper, mens Buicken har større grad av mekanisk interaksjon mellom fører og bil, lyd og lukten av en forbrenningsmotor.

Prismessig er ikke disse to bilene så langt fra hverandre i topp stand. Så hvis du fikk pengene – klassisk Buick eller moderne Taycan?
Hva er den beste entusiastbilen av disse to for deg?