Burnout machine - 1986 Ford Mustang
Burnout machine - 1986 Ford Mustang
Burnout machine - 1986 Ford Mustang

Burnout machine - 1986 Ford Mustang

Oppskriften er enkel. En lett bil med 302 foran, manuell i midten og trekk på bakhjulene. Hva mer kan en ungdom ønske seg?

Denne artikkelen ble først publisert i AMCAR Magazine #6 – 2019

 

Tom Henriksens innstilling til bil er enkel: så lenge det er moro, så liker han det. Det er ikke så nøye hva det er, så lenge det brommer. Siden Henriksen har noe så merkelig som en Toyota Carina E med 4A-GE blacktop motor med turbo på CVen, så skjønner man fort at han virkelig lever etter denne innstillingen. For dere som leser dette og ikke har full kontroll på japanske Toyota-motorer så er denne motoren fra legendariske Toyota Corolla AE86, som har blitt selve ikonet på det som startet motorsporten drifting tidlig på 80-tallet, og en motor du ikke dagligdags kommer over i Carina, og i hvert fall ikke som turbo.

Fox body
Valget av ny entusiastbil sto derfor ganske åpent tidlig på sommeren i 2018. Med en svigerfamilie som ikke bare har en, men to Mustanger, ble det ganske naturlig å sjekke ut om det var noen som hadde en feit Mustang stående. Henriksen søkte gjennom Facebook og fant etter hvert en særdeles interessant bil i Halden.
Henriksens ønske var i korte trekk en lett bil med mye effekt, manuelt gir og bakhjulstrekk. Mustangen han ble presentert for haket av alle boksene. Han tok kontakt med selgeren og kort tid etter tok han turen ned til Halden, for å se på 1986-modellen av arten.

Alle gutters drøm
Listen over ting som er gjort på bilen er lang og omfattende, men noe som er verdt å merke seg er at motoren er en 302 fra en 1993 Ford Mustang. Den er overhalt og montert av Madness by Karl Ness. Probe stempler, Eagle H-beam råder, Comp Cam kam, BBK keramisk coated headers og masse annet snacks står på lista over motormodifikasjoner. Effekten motoren lager går ut i en T-5 World Class girkasse, og fortsetter ferden videre ut i en Torsen T2 31-spline diff med 3.55 utveksling
En bil med en godt bygd motor trenger også et godt understell, noe denne Mustangen virkelig har. Justerbare koni-dempere, polyforinger, Eibach senkefjærer og justerbare caster og camberplater gjør at denne bilen er perfekt på svingete veier. For å stoppe er det montert slissede og ventilerte bremseskiver foran med Yellowstuff klosser. Dette oppsettet har gjort at akkurat denne Fox body Mustangen har vunnet 8-talls racing på Mustang Speedweek to ganger, samt fått to andreplasser.
Tross at bilen er godt og omfattende bygd, hadde den i de siste tre årene for det meste stått i en garasje og samlet støv, da forrige eier hadde investert i to nyere Mustanger.

Tordnende eksoslyd
På tur hjemover fra Halden ble det tydelig at med en slik voldsom eksosdur som det var i Mustangen, så var ikke dette noen ultimat langturbil. Når vi prater med Henriksen nesten 3 uker etter han kjøpte bilen har han fremdeles dotter i ørene.
- Det duret så voldsomt at da jeg kjørte hjemover trodde jeg nesten jeg ble døv, men det er ganske sjarmerende da, ler Henriksen.


Å ha en bilinteressert partner er det ikke alle i bilmiljøet som er så heldige å ha, og med en kjæreste som selv har 1965 Ford Mustang, har Henriksen trådd inn i riktig familie. Da forloveden hans fikk se bilen var det med et bredt smil om munnen. Under første prøvetur ble det klar beskjed om at denne måtte hun få prøve.
- Da hun tråkket gassen i bunn første gangen og fikk høre eksoslyden og kjenne draget i bilen, smilte hun fra øre til øre, forteller Henriksen.

Bygd fra bunnen av
På ei hvit girkule midt i Mustangens kupé sitter en rød knapp strategisk montert. Denne knappen styrer line locken som gjør at du låser av bremsetrykket i forhjulene som igjen gjør det enklere og tryggere å utføre en burnout når du skal kjøre dragracing. Slike små detaljer avslører at denne bilen er bygd fra bunnen av for å fungere til herjing og racing.
- Planen fremover er å få brukt bilen til det den er bygget for, så jeg har lyst å delta i drag racing og 8-talls løp med den. Oppsettet på bilen er egentlig ganske perfekt. Sånn sett er det stort sett kosmetiske ting jeg har lyst å forandre og forbedre fremover. Trekke opp setene og fikse litt på interiøret.

Utvendig
Den svarte lakken på Henriksens Mustang glinser mot deg, men den har også sjarmerende bruksmerker. Under panseret er det masse klistremerker som Henriksen poengterer at er der av en grunn. Utvendig er det montert en frekk Saleen vinge på bagasjelokket, samt custom Cobra panser med scoop for å slippe inn kald luft i motorrommet. På høyre sideskjerm er det også skjært ut hull og lagd scoop, dette slipper inn kjølig luft på konfilteret som står logisk plassert like bak skjermen.
- Lakken er kanskje ikke så veldig fin akkurat nå, men jeg har planer om å få den ganske strøken på sikt, avslutter Henriksen.

1986 Ford Mustang
Henriksens Mustang er jo ikke akkurat original lenger, men 1986 var siste året før tredje generasjon Ford Mustang fikk en facelift og gikk over fra firkantete hovedlykter til de lengre, slake hovedlyktene faceliften har. 1986 var også siste året Fox body Mustang ble brukt i Gruppe A racing. Den ble byttet ut med den europeiskproduserte Ford Sierra RS Cosworth. Ford hadde egentlig planlagt å skrinlegge Mustang og bytte den ut med det som endte opp som Ford Probe, men etter massive mengder brev om å beholde Mustangens originale oppsett med bakhjulstrekk fortsatte de produksjonen av Mustangen.