Torgeir Pedersen kasta seg på og begynte på blokka. Den ble delvis fylt med betong og forsterket med tørre sylinderforinger. Innmaten ble oppgradert i samme stil. Bunndelen fikk K1 I-profil råder og smidde stempler fra Wiseco med blant annet keramisk coating. 86mm stroker veiv ifra K1, noe som med 94mm boring gir et slagvolum på 2,4 liter. Torgeir Pedersen satte så sammen en helt ny topp med eksos- og innsugsventiler fra BMW, som er noen hakk større og av bedre materialkvalitet enn Volvos originale ventiler, dobble ventilfjærer samt et par aggressive kammer. Toppen ble portet slik at den passet godt sammen med innsuget som også ble portet av Scimec, før et 80mm PPF gasspjeld ble skrudd på.
- Jeg valgte å bruke VAG coiler, Bosch 2200cc Motorsportdyser og bygde bensinsystemet med flexfuel-sensor og rør tilpasset etanol. Bensinen kommer forresten fra en fuelcell i bagasjerommet som det står ei SPD bensinpumpe montert i. Vi gikk så for en Precision 6062 gen 2 kulelagerturbo som henger på et hjemmelaget grenrør. Alt dette styres av et Maxxecu Sport datasprut, med egenbygd ledningsnett. Eksosen går ut i et 3,5 tommers eksosanlegg fra downpipe og bak. På gatemap endte dette med 220 hestekrefter, men når bilen kjøres på bane kan den justeres opp til 606 hestekrefter på bakhjula og 680 Nm moment på 98 oktan pumpebensin. For å tåle denne effekten gikk jeg for ei enkel femtrinns BMW ZF-girkasse fra en 525 diesel. Jeg gikk så for et TTV racing svinghjul og en toplaters clutch som skal være god for rundt 900 Nm. Det er også satt inn Truetrac diffsperre i bakakslingen. Dette fungerer helt greit foreløpig, forteller Lars.