Chevrolet Corvette C3 på steroider!
Widebody Chevrolet Corvette C3
Chevrolet Corvette C3 på steroider!

Chevrolet Corvette C3 på steroider!

Polske Lukasz Janecki har bygd et av de feteste C3-byggene i verden.  

Chevrolet Corvette er I manges øyne den erkeamerikanske sportsbilen, og de forskjellige generasjonene har rettmessig fått en enorm følgerskare verden over. Av de til nå åtte generasjonene som har vært lagd, har Corvette C3 vært den Corvetten som har vært lengst i produksjon. Den dukket opp i salgshallene i 1968 og var tilgjengelig helt frem til 1982, altså hele 14 år. Det er derfor svært mange av dem her til lands, både originale og modifiserte.

Denne Corvetten er derimot noe litt utenom det vanlige. Den er bygd av Lukasz Janecki med inspirasjon tatt fra en render lagd av Khyzyl Saleem. Han driver firmaet Mapet Tuning og selger bildeler, felger og luftsenk. Lukasz hadde tidligere bygd Volkswagen, men ville ha et noe mer omfattende prosjekt. Da kom ideen om å bygge på Corvette C3, en bil han hadde drømt mye om i oppveksten. Etter et søk på internett dukket denne opp, en kollisjonsskadet Corvette C3. Prisen på 4000 dollar var overkommelig for polakken, og han kjøpte derfor bilen og fikk den sendt til Polen.
- På den ene siden ønsket jeg å gå litt ekstremt til verks, siden det er mitt selskaps demonstrasjonsbil. Samtidig var det veldig viktig for meg å beholde det klassiske utseendet til C3, så jeg måtte finne et godt kompromiss, forklarer Lukasz.

Brede hofter
For å få til dette kontaktet han den britiske artisten Khyzyl Saleem som spesialiserer seg på såkalte digitale renders. De brukte seks måneder på å ferdigstille et digitalt konsept av hvordan Corvetten skulle se ut, før de sa seg fornøyde. I mellomtiden hadde Lukasz og teamet hans løftet av karosseriet og demontert motoren. De sandblåste ramma og utførte nødvendige reparasjoner der, før de snudde oppmerksomheten mot motoren. Den var dessverre ødelagt som følger av feilaktig montering av interne deler, og det ble gjort et valg om å kvitte seg med den. Heldigvis for Lukasz var det noen i nærområdet som hadde byttet ut sin L82 til fordel for en LS-motor, så det var kort prosess for å få tak i en ny original 350-motor.

Da designet på Corvetten var ferdig sendte Lukasz det over, sammen med mål av bilen, til firmaet Spojkar. De bygger i all hovedsak lastebilkarosseri, men ville hjelpe Lukasz med å få bygd drømmebilen sin. Selv om det tok noen forsøk før skjermene ble korrekt, fikk de til slutt lagd et sett med skjermbreddere som ble perfekt for bilen. De nye skjermene ble felt inn i karosseriet og bilen ble så lakkert i en Corvette C8-farge kalt «Torch Red». Bilen er deretter krydret med detaljer i karbonfiber. Spoileren på bagasjeluka, diffuseren og targataket er noe av det som er lagd i det lette materialet. Spoileren har også en liten bit med plexiglass på, som er lyssatt av LED-lys. Dette fungerer som et ekstra bremselys.

Understellsdeler fra Volkswagen Transporter
For å få stuket korrekt var det nødvendig med mye senk. Corvettens originale understell er særdeles lite egnet for dette, så Lukasz måtte gjøre noen kreative tiltak. Det originale understellet ble demontert og han kappet den nedre bærebroa foran, og sveiset på deler fra en bærebro fra en Volkswagen Transporter. På denne måten fikk han brukt vanlige dempere fra Macpherson-understell. Bak ble bladfjærene byttet ut og svingarmer montert slik at det ble mulig å bruke de custom demperene som MTS lagde for Lukasz. Å få denne bilen så lav som mulig er en ting, men du skal kunne flytte den også. Derfor var det svært praktisk med luftsenk, så det ble montert en kompressor fra Viair med tilhørende luftbelger. Kronen på verket er et sett med felger fra Rotiform. De er et spesialbygd sett med Rotiform CBU i 19x 11 og 19x14 med 245/35-19 og 305/30-19 dekk.