Citröen med ny «humanistisk myk» logo
Slik ser den mer kontrastfylte infrarøde logoen ut.
Citröen med ny «humanistisk myk» logo

Citröen med ny «humanistisk myk» logo

I tillegg kommer det franske merket med et nytt identitetsprogram.

Citroën har lansert en ny logo med mildt sagt heftig inspirasjon fra deres første logo tilbake i 1919. Igjen vil de to oppned V-ene (Chevron) være midtpunktet, men denne gangen med en sirkel rundt seg, og naturligvis i et minimalistisk utseende slik som dagens grafiske designermote jo er. Logoen stammer originalt fra da André Citroën kjøpte en patent i Polen i 1900 med disse V-formede girene, som er en av symbolene på hvorfor merket ble en suksess da de begynte å bygge biler for 103 år siden.

Citroëns nye logo har allerede debutert på deres nye konseptbil «Oli» (https://refuel.no/no/artikler/citroen+oli+kommer+med+tak+og+panser+av+papp.html). Et konsept som vil markere merkets neste æra med det som skal være unik og distinkt for dem. I samme slengen sier også Citroën at de lanserer et nytt identitetsprogram som heter «Nothing moves us like Citroën». Som de andre merkene hos Stellantis tilsier alt at de neste modellene fra franskmennene har fokus på elektrifisering i den nærmeste overskuelige fremtid.

Les også: Sannheten bak Alfa Romeos logo

Alexandre Revert, Global brand designer i Citroën, sa følgende om logoen: «Vi ønsker å avklare vårt fremtidige fokus, samtidig som det var logisk å gjøre en loop ved å komme tilbake rent grafisk til André Citroëns første logo som representerte genuin lovnad om rimelig og innovativ mobilitet for alle».

Sjekk også ut Lordens garasje da de kåret topp 10 billogoer

Blant fargeporteføljen finner man Monte Carlo Blue, som har hatt en viktig rolle i Citroëns historie, og man fant den blant annet på både 2CV og DS. Som kontrastfarge kommer en mer skrikende Infra-rød som skal kunne skille seg ut litt mer på skilt, print og digitalt. Så kan det vel diskuteres om det nye slagordet «Nothing moves us like Citroën» er bedre enn det de har brukt på norske reklamekampanjer i det siste: «Hvis rumpa fikk bestemme».