Concours Aurora: Årets grommeste bilevent i Skandinavia?
Concours Aurora: Årets grommeste bilevent i Skandinavia?
Concours Aurora: Årets grommeste bilevent i Skandinavia?

Concours Aurora: Årets grommeste bilevent i Skandinavia?

Ungdommen strømmet til Båstad i Sverige for Concours-eventet hvor Koenigsegg var på hjemmebane.

«Skandinavia har en stor samling med skjulte bilskatter; ikoniske klassikere og moderne hyperbiler som fortjener å bli vist fram på den internasjonale arenaen. Vi ønsker å skape et verdensklasse lifestyle event som fremhever det beste av hva Skandinavia har å by på, med underholdning både dag og natt», fortalte Filip Larsson, CEO for Aurora før eventet. MOTIKON var klassisk partner for eventet, mens Koenigsegg var Hypercar partner, samtidig som BMW var sponsor av eventet.

Som geografisk utgangspunkt valgte man vakre Båstad, som viste seg å være en nydelig setting for arrangementet. Det var også en taktisk setting, siden Koenigsegg har base bare noen kilometer unna. Det svenske merket dominerte således eventet med egen stand, og en rekke ulike modeller kom kjørende, og Christian von Koenigsegg frembrakte også her (som han gjorde på Villa d’Este) rene rockestjerne-tilstander. Den som tror bilhobbyen er død med tanke på fremtidig rekruttering burde tatt en titt på alle de yngre entusiastene som gikk bananas med mobiltelefonen og high five rettet mot den svenske hyperbilbyggeren.

I motsetning til de fleste andre biltreff var det altså en høy andel yngre entusiaster tilstede, og deres fokus var naturlig nok rettet mot grommere nyere hyperbiler og superbiler fra Koenigsegg, Bugatti, Lamborghini etc. Nye generasjoner søker nyere drømmebiler, det er logisk og som det skal være.

Publikumsmessig virket det til å være bra trøkk, men det mildt sagt skiftende været la nok en demper på oppmøtet. For det vekslet mellom sol og høljeregn, og på parkeringen fredag ettermiddag ble det kaos da et tordenvær kom og forandret parkeringsområdet til et gjørmebad hvor mange biler måtte ha hjelp til å komme seg opp bakken. Det tok man lærdom av og på lørdag morgen hadde flere traktorer vært i aksjon med å legge grus, samt at man hadde lagt ut en rekke tunge matter.

Men selv om man var litt uheldig med været, koste folk seg og 10.000 billetter forsvant. Det er gode tall, og hele 1100 av dem var mellom alderen 12 og 17. Hva gjelder rekruttering til bilhobbyen er slike event særdeles viktig, og viser det jeg har sett på en del andre Concours-event den siste tiden. De unge vil se flotte biler, og det har også arrangørene skjønt som inviterer stadig flere superbiler og hyperbiler fra 90-tallet og nyere. Dette er grunnen til at en McLaren F1 vant publikumsprisen på Villa d’Este tidligere i år, og derfor skal vi alle være glade for slike event. 

Før man entret området hadde man ordnet til en entusiastparkering, hvor alt fra en McLaren Speedtail til en modifisert Volvo med skinnende showlakk hadde funnet plass. Slike ting er positivt og trekker opp helhetsinntrykket. Imidlertid må man jo ikke glemme hovedpoenget med Aurora: Concours! Til selve Concours-utstillingen hadde man fått tak i en rekke godbiter, hvor en av Europas mest anerkjente samlere – i form av Lopresto-samlingen – stilte med hele fem biler, alle fra absolutt øverste hylle. Aller flottest av de fem er kanskje 1955 Lancia Florida Coupe, en one-off bygget av Pinin Farina, og som av og til er å se på eksklusive Concours-events rundt om. Den er en makeløs bil, og en oppvisning i italiensk eleganse som kun italienerne kan. At den kom til å vinne hovedprisen var på mange måter gitt, og en velfortjent vinner av «Best in show». Den andre tunge prisen var i hypercar-klassen og gikk til en strøken 2012 Bugatti Veyron Grand Sport «Wei Long» i nydelig hvitt eksteriør / rødt interiør miks.

Ellers kunne publikum beundre godbiter som sultanen av Brunei sin Lamborghini LM002 stasjonsvogn, tyske Chromecars sin stand med en hel rekke JPS Lotus Formel 1-biler, samt Dodge Chargeren brukt i «Bullitt» og diverse ekte filmbiler fra «Fast and Furious» serien, en nydelig BMW M1 fra BMW Classic (samt de nye konseptbilene fra BMW som viser konsernets designretning framover), en ny HWA EVO, en mengde Testarossaer fra 80 og 90-tallet, en mektig Mercedes-Benz 540K, flere staselige Rolls-Roycer, samt mine to egne personlige favoritter: En 1956 AC Ace Bristol og en 1947 Isotta Fraschini 8C Monterosa Coupe Touring.

Oppildnet av suksessen har arrangørene nylig kommet med beskjeden om at Aurora Concours også vil finne sted neste år, som blir siste helgen i juni 2025.