Corvette madness - 1971 Chevrolet Corvette
1971 Chevrolet Corvette
Corvette madness - 1971 Chevrolet Corvette

Corvette madness - 1971 Chevrolet Corvette

Det er ikke alle som er så målrettet at de allerede som 17-åring skaffer seg drømmebilen, men Mats Skårdal var det. Derfor endte han opp med en lekker 1971 Corvette.

Mats Skårdal er en 23 år ung herremann fra Lyngdal som helt siden sin spede barndom har hatt amerikanske biler som sin store lidenskap. Å være med faren ut på treff og turer førte fort til en drøm om en egen Corvette. Etter flere somre med å jobbe som hjelpegutt kjøpte Mats sin aller første Corvette C3. En svart 1980 Corvette og drømmen gikk dermed i oppfyllelse. På dette tidspunktet var Mats kun 16 år gammel og han tenkte derfor at denne skulle han gjøre klar til han kjørte opp. Han shinet bilen og byttet ut motoren på den, men i 2016 dukket det opp noe mer interessant på finn: En 1971 Corvette etter hans smak.
- Jeg har alltid likt formene på Corvette C3, men denne var akkurat slik jeg ville ha den. Jeg har siden jeg var en liten gutt vært veldig fascinert av formene på breddingen som de brukte på C3 løpsbilene, og denne hadde slik bredding. Da kasta jeg meg rundt og kjøpte bilen oppe i Korgen, nordafor. Dette var i juni 2016 og i august 2016 ble jeg 18 år gammel og fikk førerkortet, sier Mats.

Total overhaling
På tidspunktet Mats hentet bilen var den relativt lik som den er i dag eksteriørmessig, men teknisk var den i en ganske annen forfatning etter mange år på lagring. Mats tok da et sjau og shinet opp bilen slik at den ble i brukbar forfatning. Som nyoppkjørt med egen Corvette var det ikke særlig aktuelt å bruke sommerdagene på å skru bil mer enn nødvendig. Da brukte Mats bilen til kosekjøring stort sett hver eneste dag helt til vinteren banket på døren med sine kalde gufs. Da benyttet Mats sjansen til å få orden på motoren som tydelig var preget etter mange og lange år som maskinist i den flotte Corvetten.
- I bilen sto den originale to bolts 350 motoren som var godt slitt, så jeg skaffet en firebolts 350 og sendte den til Karl Ness for oppbygging. Karl borret blokka .060 og satte den samme med Eagle stempler, råder og smidd veiv, et Edelbrock Edelbrock victor jr innsug og overhalte den med nye pakninger og simmeringer. Så fikk jeg tak i noen fine sidepipes som jeg monterte på bilen. I samme vaset tok jeg også og overhalte ei Borg Warner T10, som er ei firetrinns manuell girkasse, og bytta til 3.73 utveksling, forteller Mats videre.

Det var ikke bare motoren som den vinteren fikk seg en real gjennomgang. Mats var i godt driv og tok derfor tak i det aller meste han kom over. Styringa på bilen var blitt mindre responsiv med årene, så Mats overhalte det mekaniske i styringen og skaffet en Borg Warner styresnekke med tettere utveksling. Ved å gjøre dette får du kortere vei fra lås til lås på rattet. Mats byttet deretter ut foringene i bilen for å få strammet opp understellet igjen og monterte et tykkere stabilisatorstag.
- Jeg ville ha litt skikkelig stuk på den, samtidig som jeg ville ha en stivere kjøreopplevelse. Så jeg gikk til innkjøp av QA1 coilovere og noen stilige Forgeline GA3 hjul i 18x10,5 foran og 18x12,5 bak.  Jeg synes det komplimenterte bilen skikkelig godt. C3 karosseriet er jo helt fantastisk, det har noen fantastisk grove og gromme former som kommer ekstra godt frem når du får bilen litt ned mot bakken, sier Mats.

På innsiden av Mats Corvette er det klassisk og originalt. Tilstanden på interiøret var såpass bra at Mats har ikke måtte gjøre store inngrep for å det så fint som det er. Dørtrekkene byttet han ut mot nye og det er satt inn Corvette C4 stoler. Han har også montert en stor turteller og Hurst shifter.
- Sett bort fra felger og eksosen er bilen mer eller mindre akkurat slik som jeg kjøpte den. Jeg har lakkert panseret og fjernet de hvite stripene som var på taket og bakenden i samme farge som bilen. Når vi nevner panseret er det et såkalt high rise panser som jeg liker svært godt. Det står godt til breddingen som er på bilen, forklarer Mats videre.

Flittig arbeidskar
Den store bilinteressen Mats har ble til slutt så omfattende at han involverte seg i kjøp og salg av biler. Dette førte til at Mats startet firmaet MS Cars som holder til i Lyngdal. Han fokuserer på salg av amerikanske entusiastkjøretøy og vedlikehold og service av disse.
- Med det nye firmaet, samt hus og barn, så har det blitt en god del mindre tid til å skru på Corvetten. Jeg bruker den med jevne mellomrom, men det har vært litt pause på forbedringer i det siste. Jeg har også supplert med en C6 Corvette Z06 i tillegg da. Det er en heftig bil som i tillegg er mye mer kurant på langturer enn C3en. Du kan si jeg liker godt rød Corvette med 335 bakdekk, humrer Mats blidt.

Men det står ikke på planene Mats har. Det er ingen tvil om at denne bilen har Mats tenkt å ha også videre inn i fremtiden. Det som står øverst på ønskelisten er å oppgradere understellet til et mer moderne et. Da står Detroitspeed på ønskelista. I tillegg trekker Mats frem ny motor og girkasse som mulige endringer i fremtiden. Da står LS eller LT-motor for tur med 6-trinns manuellkasse.
- Det hadde vært fint med en mer moderne motor som ikke er så tørst, avslutter Mats.