Da Chevrolet ikke ville bygge en ny Corvair bygde de sin egen
Da Chevrolet ikke ville bygge en ny Corvair bygde de sin egen
Da Chevrolet ikke ville bygge en ny Corvair bygde de sin egen

Da Chevrolet ikke ville bygge en ny Corvair bygde de sin egen

Firmaet NewRide forvandlet en Camaro om til det som kunne blitt en 2020-modell Chevrolet Corvair.

Både Fords Mustang, Chevrolets Camaro og Dodges Challenger har fått nytt liv etter de fikk et retroinspirert design. Det franske firmaet NewRide har spesialisert seg på custombygg og hadde bestemt seg for å bygge en moderne versjon av Chevrolet Corvair til SEMA i 2020. Dette fordi de mente at bilen fortjente et nytt liv. De tok en 2018-modell Chevrolet Camaro som donorbil og har dermed også mistet noe av den herlige karakteristikken som den originale Corvairen har, nemlig at motoren ligger i bagasjerommet. På den originale Corvairen, som ble produsert mellom 1960 og 1969, ligger det nemlig en luftkjølt boxermotor med seks sylindre. På 2018 Camaro er det derimot en 6,2 liters LT1 V8 foran på bilen.

Selv om proporsjonene er litt underlige ved første øyekast, så er ikke dette noe dårlig forsøk på å skape en ny versjon av det gamle designet. Stort sett hvert panel på hele bilen har fått en real omgang med customisering. Hekken er forlenget, det samme er fronten. Det som kanskje avslører bilen, er vinduene og taklinjene som er vanskelig å gjøre noe med. Om vi dykker litt ned i noen av detaljene så har bilen lykter fra Dodge Challenger Hellcat. Dette er praktisk da bilen ikke har åpen grill, slik at kald luft kommer inn. I Hellcat-lyktene er det åpning for nettopp dette. Speilene på bilen er fra en Volkswagen Polo, og baklyktene er fra en Ferrari 812 Superfast. Karbonfiber er brukt på mye av bilen, blant annet på fangerene.

Det er ingen enkel oppgave å få en 2018 Camaro til å se ut som en 60-talls Corvair, men NewRide har gjort et veldig godt forsøk, selv om kanskje proporsjonene er noe merkelige fra enkelte vinkler.