Da Zagato brukte en Dodge Viper for å feire Alfa Romeo
Da Zagato brukte en Dodge Viper for å feire Alfa Romeo
Da Zagato brukte en Dodge Viper for å feire Alfa Romeo

Da Zagato brukte en Dodge Viper for å feire Alfa Romeo

Av alle Dodge Vipere laget er TZ3 Stradale den kanskje mest spesielle, med en motsetningsfylt historie bak seg.

Dodge Viper ble en legende fra det øyeblikket den gikk i salg i januar 1992, og gjennomlevde fem ulike generasjoner fra 1992 til 2017. Bilen ble solgt i ulike varianter av fabrikken, og det var også mange tuningselskap som hev seg over bilen, mens andre brukte drivverket til sine egne kreasjoner.

En av de mest spesielle Viperne kom imidlertid fra mesterbyggerne hos italienske Zagato. I 2010 feiret Alfa Romeo 100 år, og da var det passende å lage en bil for å feire det. Ideen startet året før med en «one-off» TZ3 Corsa som man bygde for en tysk samler basert på en Gillet Vertigo 5 (en belgisk sportsbil) og som vant designkonsept-prisen på Villa d’Este da ble vist der i 2010. Den ble så fulgt av ni produksjonsmodeller av den såkalte TZ3 Stradale i 2010. Stradale betyr for øvrig vei (altså til gatebruk), mens Corsa betyr bane.

I likhet med TZ3 Corsa ble heller ikke TZ3 Stradale basert på en Alfa Romeo for å feire Alfa Romeo. Stradale ble nemlig basert på en Dodge Viper ACR-X fra fjerde generasjon Viper (baneversjonen av ACR fra den såkalte ZBII generasjonen). Å ta utgangspunkt i en Dodge må sies å være et originalt valg for en bil som skulle hylle Alfa Romeo, og enda mer spesielt blir det når man tar med at Zagato valgte baneversjonen ACR-X for å skape gateversjonen Stradale. Her skal det imidlertid sies at Zagato alltid har vært opptatt av å få til så lav vekt som mulig, og en ACR-X veier 54 kg mindre enn en vanlig ACR, så der har man nok svaret. ACR-X var som nevnt satt opp for banebruk og hadde 40 hk mer enn en vanlig ACR, med 640 hester fra V10-motoren på 8,4-liter.

Viper ACR skapte stor furore da den satte en ny rekord for produksjonsbiler på Nürburgring med tiden 7.22.1 i 2009, fulgt av en ny rekordtid på 7.12.13 i 2010, og 7.03.6 i en ACR-X i 2015. Med andre ord var Viper ACR en særdeles kompetent maskin i de rette hender, så derfor var mekanikken fra en ACR-X perfekt for Zagato.

Det Zagato gjør er først og fremst å skape nye karosseri, med fokus på lav vekt og aerodynamikk, men tøffe linjer pleier å følge med på kjøpet. Zagatos sjefsdesigner Norihiko Harada tegnet karosseriet til TZ3, som ble bygget i karbonfiber (Corsa-utgaven fra 2009 som ble laget i ett eksemplar fikk aluminiums-karosseri), med en Kammtail layout, en løsning som ble berømt i Italia på tidlig 60-tall med Zagatos «Coda Tronca» karosseri og som var å se på Alfa Romeo TZ og TZ2. Interiøret var stort sett som på Viperen, men med Alfa Romeo merker rundt om.

 

Det ferdige resultatet ble italiensk eleganse og skjønnhet matet med et amerikansk drivverk, og representerer på mange måter en amerikansk Alfa Romeo. Skulle du finne på å kjøpe en vil du være like velkommen på italiensk dag som på Hot August Nights, og det er det ikke mange biler som kan matche.