De dyreste bilene solgt på auksjon i 2021
De dyreste bilene solgt på auksjon i 2021
De dyreste bilene solgt på auksjon i 2021

De dyreste bilene solgt på auksjon i 2021

Året som gikk bød på en del overraskelser i auksjonsverdenen.

2021 er historie, og med det er det på tide å se hva som var de dyreste bilene som ble solgt på auksjon dette året. Ferrari er merket som pleier å dominere slike lister, og så også i 2021. 11 av de 30 dyreste bilene var Ferrarier, men den aller dyreste var ikke en Ferrari.
Hele tre Aston Martin DB4 kom med på topp 30-listen, hvorav en Zagato-versjon naturlig nok ble den suverent dyreste. Fra tjue og trettitallet fant man tre Bugatti, to Duesenberg og to Mercedes-Benz, men interessant nok kom ingen av disse inn på topp 10-listen, noe som viser en trend vi har sett de siste årene. Nemlig at topp-prisene for førkrigsbiler sannsynligvis er forbi. Dagens kjøpere vil gjerne ha litt nyere biler, og ser man på 50 og 60-talls biler er det Ferrari som leverer top dollar, men også Shelby Cobra (tre biler på topp 30 listen) står overraskende sterkt, med tanke på alle nyere replikaer som mange mener kan forringe verdien på de originale bilene.
Hele 4 av de 10 øverste bilene på listen er rene racerbiler, og mest overraskende er det kanskje at en Formel 1 bil fra 2010 kommer inn på listen. Hamilton-mania? At Matraen som vant Le Mans i 1972 kom såpass høyt overrasket også en del, all den tid Matra ikke har samme samlerstatus som f.eks Ferrari eller Porsche. Men vi vet at Le Mans faktoren alltid drar opp prisen, og når vi i tillegg snakker en sammenlagtvinner bør kanskje ikke prisen overraske.
Alle priser er inkludert auksjonshusets gebyrer, og omgjort til norske priser ved å ta utgangspunkt i 12 kroner for ett britisk pund. Her er de ti dyreste bilene solgt på auksjon i 2021:

10. 1958 Ferrari 250 TdF 51.800.000 kroner
Foto: RM Auctions

En femtitalls Ferrari med løpshistorikk blir dyrt, og denne 1958 Ferrari 250 TdF, tok fjerdeplassen i det årets TdF – Tour de France (som da også var et berømt road race, og har altså ingenting med det berømte sykkelløpet å gjøre). Eier av bilen var Jaques Peron som fikk bilen levert i en lyseblå farge med en rød stripe, og hans co-driver i TdF var Harry Schell. Solgt av RM Sothebys i Monterey for 51.800.000 kroner.

9. 1965 Shelby Cobra 427 53.460.000 kroner
Foto: Mecum Auctions

Flere lekre Cobraer ble solgt for høye summer i 2021, og den aller dyreste av dem var denne 1965 Cobra 427 som var Carroll Shelby sin personlige bil helt fram til han døde i 2012. I løpet av sin tid hos Shelby ble den lakkert rød, men da den ble kjøpt fra The Shelby Estate i 2016 ble den selvsagt tilbakeført til originalstand og sin charcoal grey farge (1 av 5 Cobraer med den fargen) før auksjonen hos Mecum.

8. 1955 Jaguar D-Type  54.000.000 kroner 
Foto: RM Auctions

Jaguar D-Type dukker ikke så ofte opp på auksjoner, og da denne ble solgt av RM Sotheby’s under auksjonen i Scottsdale, Arizona i januar 2021, var det den første D-Type som fant seg et nytt hjem på fem år. Med tanke på at D-Type eksemplaret som vant Le Mans i 1956 gikk for 200 millioner kroner i 2016, må 54 millioner kroner anses for å være et godt kjøp for denne 1955-modellen.

7. 2010 McLaren MP4-25 56.760.000 kroner
Foto: RM Sotheby’s

Nyere racerbiler havner sjelden på topp 10 listen over de dyreste auksjonsbilene, men denne 2010 McLaren MP4-25 gikk under hammeren hos RM Sotheby’s sin auksjon i Silverstone i sommer for nesten 60 millioner kroner. Dette er den første ex-Lewis Hamilton Formel 1 bilen som går under hammeren, og Hamilton vant Tyrkia GP i 2010 med den.

6. 1966 Ferrari 275GTB/C 66.570.000 kroner 
Foto: RM Sotheby’s

Ferrari 275GTB er en av sekstitallets vakreste biler, og når det i tillegg er snakk om en bil som vant klassen sin på Le Mans, så blir prisen deretter. Bilen fra Scuderia Filipinetti vant GT-klassen og ble nummer 11 totalt i 1967 med Dieter Spoerry og journalist Hans-Heinrich «Rico» Steinemann bak rattet, og da var det bare å bla dypt i lommeboka når RM Sotheby’s solgte bilen under auksjonen i Monterey.

5. 1962 Ferrari 268 SP 66.570.000 kroner 
Foto: RM Sotheby’s

Denne Ferrarien ble solgt for nøyaktig samme sum som Ferrarien på sjetteplass, så egentlig snakker vi en delt femteplass for begge. I dette tilfellet er det en sharknose-Ferrari, men ikke en av Formel 1 bilene fra 1961. Her snakker vi sportsvognversjonen 268 SP, og akkurat dette eksemplaret er en av to som ble levert originalt med V8, og som deltok på Le Mans i 1962, før den ble kjørt av NART-teamet resten av sesongen og i 1963, og til slutt Class D Modified i SCCA som den vant i 1964.

4. 1972 Matra MS670 71.282.000 kroner 
Foto: Artcurial

Auksjonsmarkedet begynner å endre seg litt i nyere retning, og denne Le Mans vinneren fra 1972 er et eksempel på det. Nå snakker vi tross alt om vinneren av 24-timers løpet, men til gjengjeld er det en Matra som ikke har samme status på samlermarkedet som f.eks Ferrari. Bilen tok den første av tre strake seire på Le Mans for Matra, og i 1972 delte Henri Pescarolo bilen med Graham Hill. Hill som da var over middagshøyden ble dermed den første og eneste racerfører som har klart den såkalte «The triple crown», som innebærer å bli verdensmester i Formel 1 (eventuelt vinne Monaco GP), vinne Indianapolis 500 og vinne 24-timers løpet på Le Mans.

3. 1962 Aston Martin DB4GT Zagato 82.252.000 kroner
Foto: RM Sotheby’s

Aston Martin pluss Zagato er lik dyre summer. Veldig dyre summer. De geniale karosseribyggerne hos Zagato leverte 19 slike DB4, og når vi vet at en DB4GT (en lettvekts-versjon av DB4 med grom rekkesekser på 302 hk – inkludert triple Webere og to tennplugger per sylinder) koster store summer, og at enhver Zagato-variant av en bil øker summen enda mer, så blir det kostbart til slutt. Når det er sagt var estimatet hos RM Sotheby’s satt til 14 millioner dollar, og bilen solgt for under 10 millioner dollar, så sånn sett kan man jo snakke om et aldri så lite kupp.

2. 1959 Ferrari 250GT California Spider LWB Competizione 93.657.000 kroner 
Foto: Gooding&Company

Bil blir ikke så mye vakrere enn en Ferrari 250GT California Spider, og prisene er deretter. Den såkalte LWB (Long wheelbase) gikk fra 1957 til SWB (Short wheelbase) overtok i 1960, etter at 50 LWB var bygget (fulgt av 56 SWB). Rundt 10 av LWB bilene fikk litt ekstra konkurranse-goodies (derav Competizione-navnet), og chassisnummer 1235 GT er i tillegg matching numbers, så da ble prisen over 90 millioner kroner, da bilen gikk under hammeren hos Gooding & Company sin auksjon på Pebble Beach i august.

1. 1995 McLaren F1 176.817.000 kroner 
Foto: Gooding&Company

Den suverent dyreste bil i 2021 solgt på auksjon ble overraskende nok ikke en Ferrari. I stedet ble det en youngtimer fra 90-tallet: En 1995 McLaren F1 med bare 240 miles på telleren siden den var ny, som ble solgt for 176 millioner kroner av Gooding&Company under deres auksjon på Pebble Beach i august. Bilen er den eneste McLaren F1 som er levert originalt i fargen Creighton Brown, og chassis 029 som bilen er, hadde fortsatt de originale dekkene på da den gikk under auksjonshammeren. Tilnærmet nybilstand drar alltid opp prisen på auksjon, så også med en McLaren F1.