«Den farligste og mest uansvarlige handlingen fra et bilselskap på flere tiår»
«Den farligste og mest uansvarlige handlingen fra et bilselskap på flere tiår»
«Den farligste og mest uansvarlige handlingen fra et bilselskap på flere tiår»

«Den farligste og mest uansvarlige handlingen fra et bilselskap på flere tiår»

Ralph Nader raser mot Tesla, og krever at myndighetene pålegger merket å tilbakekalle 100.000 biler.

Ralph Nader er et kjent navn for mange. Han sto blant annet bak  boken «Unsafe at any speed» fra 1965, hvor han ga kraftig kritikk til den amerikanske bilindustrien og deres lettvinte holdning til sikkerhet. Boken resulterte i oppstarten av United States Department of Transportation, og National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i 1970. Nå er Nader igjen ute med krass kritikk. Denne gangen mot Tesla.

 

Nader, som nå er politisk- og forbrukeradvokat, tidligere presidentkandidat, har nå gitt en uttalelse om at Teslas selvkjørende teknologi er «En av de mest farlige og uansvarlige handlingene fra et bilselskap på flere tiår». Nader krever nå at NHTSA skal fjerne hver en Tesla med selvkjørende teknologi fra veien, noe som vil bety omtrent 100.000 biler.

Grunnlaget for dette er fra Naders forskning viste at FSD (Full self driving) teknologien hadde funksjonsfeil hvert 8. minutt. Forskningsrapporten ble publisert i Januar av The Dawn Project (Les her) som er en organisasjon som ser nøye på usikker software og sikkerhetssystemer. De analyserte data fra 21 Youtube-videoer av Tesla-eiere som brukte FSD beta software.

«Denne nasjonen bør ikke godta denne softwaren med funksjonsfeil som Tesla selv sier kan gjøre feil ting ved feil tid på samme veiene som våre barn går til skolen» sier Nader.

Videre er han sitert: «Sammen må vi sende en hastemelding til vanlige forbrukere at Amerikanere ikke må være testdukker for et mektig, høyprofils selskap med en kjendis-sjef. Ingen er over loven for drap».
Naders tilrop kommer i det Tesla girer opp med sin neste versjon av deres FSD-software. Elon Musk sa selv under Teslas andrekvartals-møte at: «Dette blir stort! Tesla vil øke prisen for softwaren, og vi håper å kunne ha selvkjørende biler i løpet av året». Tesla og Musk har holdt steinhardt på at FSD-systemet deres enda ikke har skapt noen ulykker.
Samtidig undersøker NHTSA 16 ulykker hvor Teslas Autopilot-funksjon har vært involvert

Også andre merker har lignende systemer som Teslas Autopilot, og i følge NHTSA sin nylige ADAS ulykkerapport topper det amerikanske merket statistikken, også om man sammenligner tallene opp mot antall biler. Det er dog huller i rapporten, blant annet fordi antallet Teslaer overstiger de andre merkene markant, som gjør numrene noe utydelig.

Elon Musk har gjentatte ganger fastslått hvor viktig FSD er for Telsa, og sa blant annet at selskapet er ikke verdt noe uten det nå i juni. Nader hoppet rett på twitter og svarte:
«Tesla og Elon Musk avslørte den teknologiske stagnasjonen hos biltilverkere og har vært pionerer med el-biler og andre klimavennlige teknologier. Når det er sagt, et raskvoksende firma kan ikke skjule en vilt spekulativ aksjevurdering på toppen av en generell aksjemarkedsbombe som kan implodere på pensjons- og aksjefondssparingen for millioner av amerikanere. Det fundamentale kan ikke ignoreres.»