Den kuleste, den tøffeste, den vakreste: Ikoniske Formel 1 biler går under hammeren
Den kuleste, den tøffeste, den vakreste: Ikoniske Formel 1 biler går under hammeren
Den kuleste, den tøffeste, den vakreste: Ikoniske Formel 1 biler går under hammeren

Den kuleste, den tøffeste, den vakreste: Ikoniske Formel 1 biler går under hammeren

Årets auksjon? Formel 1 legenden Jody Scheckter selger racerbil-samlingen sin, hvor du kan kjøpe noen virkelige godbiter fra Formel 1 historien.

Nei, tittelen på denne saken om «den kuleste, den tøffeste, den vakreste» går ikke på hovedpersonen Jody Scheckter, som for øvrig var både steintøff og kul som bare 70-tallets F1 førere kunne være det, men på bilsamlingen hans som nå skal selges på auksjon. For blant bilene finner vi både den som mange mener er tidenes kuleste F1 bil, den tøffeste F1 bil og den vakreste F1 bil i historien. Mer om det snart, men først en liten oppsummering av hovedpersonen Jody Scheckter:

En av 70-tallets absolutt beste og mest fryktløse førere var sør-afrikanske Jody Scheckter. Han debuterte i USA GP 1972 i en McLaren, og imponerte stort i de fem løpene han kjørte i 1973 for McLaren som inkluderte kampen om seieren i Frankrike GP. Hans kjørestil var rå og fryktløs og irriterte en del av hans samtidige kolleger, men Jody fortsatte sin karriere ved å kjempe om mesterskapet i 1974 med poeng i åtte løp på rad (som på den tiden med notorisk upålitelige biler var særdeles uvanlig) og to seire for Tyrrell-teamet. Han fortsatte hos Tyrrell i 1975 og 1976, og i sistnevnte år ble han den første og eneste Formel 1 fører i historien som vant et løp i en F1-bil med seks hjul, den legendariske Tyrrell P34 (som tok dobbeltseier i Sverige GP). Sekshjulingen ga en tredjeplass i mesterskapet totalt for Jody som da hadde roet sin kjørestil og blitt en veldig stabil toppfører som alltid leverte varene.

 

Han gikk til det nye Wolf-teamet i 1977 og overrasket alle ved å vinne åpningsløpet i Argentina. Den smellvakre Wolf WR1 var en rask bil og med tre seire den sesongen ble Jody nummer to sammenlagt i mesterskapet. 1978 ble tyngre for Wolf, og Jody gikk til Ferrari i 1979. Der kjørte han solid og stødig som alltid og med tre seire tok han en velfortjent VM-tittel. Dermed hadde han oppnådd sitt mål, og hans motivasjon forsvant i takt med en lite konkurransedyktig Ferrari i 1980. Deretter la han opp og brukte de oppsparte pengene til å starte et firma som utviklet skytesimulatorer for forsvaret og politiet, som innkasserte så mye penger at han kunne finansiere racingkarrieren for sine to sønner Tomas og Toby. Etter dette satset Jody på et liv som biodynamisk gårdbruker og bygde opp et gårdsbruk i England med organisk matdyrking. Men Jody er også nostalgisk, og har i løpet av årene kjøpt opp de mest ikoniske racerbilene som han selv kjørte i sine glansdager.

Men nå har tydeligvis tiden kommet for å selge, og RM Sotheby’s skal selge 11 biler fra Jody sin samling på auksjon 11.mai i Monaco.  6 av disse er Formel 1 biler og har naturligvis høyest salgspotensial. De er som følger:

1979 Ferrari 312 T4

Estimert salgspris: €5,250,000 - €6,500,000 EUR

Bilen som Scheckter tok VM-tittelen med i 1979, med seire i Belgia, Monaco og Italia GP. 312 T4 er også den siste Ferrarien som vant førermesterskapet mens Enzo Ferrari drev teamet. Bilen ble kjøpt av Jody fra Ferrari i november 1982, og er helt original inkludert de godt slitte selene og nummererte delene rundt omkring. Bilen er kun kjørt av Jody Scheckter, med ni løp i 1979-sesongen og en gang som oppvisning under 2019 Italia GP.

1973 McLaren M23

Estimert salgspris: €1,750,000 - €2,250,000 EUR  | Offered Without Reserve

Den tøffeste? Mange synes McLaren M23 er tidenes tøffeste Formel 1 bil, og regnes som ett av de mest ikoniske F1-design noensinne. For mange var M23 aller vakrest i 1973 med Yardley-sigarettreklame før Marlboro overtok som sponsor i 1974. Auksjonsbilen ble mye brukt av Peter Revson i 1973-sesongen (med seier i England GP) men også kjørt i to løp av Scheckter. Bilen var lenge del av McLaren sin egen samling før Jody byttet den til seg.

1971 McLaren M19A

Estimert salgspris: €750,000 - €1,000,000 EUR  | Offered Without Reserve

Her kan du få en veldig sjelden McLaren. Kun fire M19 ble laget, og to av disse var den såkalte M19A. Auksjonsbilen deltok i 17 F1-løp gjennom 1971 og 1972 sesongen, og akkurat dette chassiset er bilen som Scheckter fikk sin F1-debut med i USA GP 1972.

1975 Tyrrell 007

Estimert salgspris: €650,000 - €900,000 EUR  | Offered Without Reserve

Denne tøffe Tyrrell 007 ble kjørt av Scheckter i 12 ulike F1-løp i 1975 og 1976, og han ble nummer tre på Silverstone under England GP 1975 med den. Klassisk 70-talls design med design av Derek Gardner og Ford-Cosworth DFV motor.

1977 Tyrrell P34

Estimert salgspris: €450,000 - €650,000 EUR  | Offered Without Reserve

Den kuleste? En av tidenes mest legendariske Formel 1 biler, og for mange den absolutt kuleste og feteste F1-bil noensinne laget: Tyrrell P34 med fire små hjul foran og to vanlige store bak, designet av Derek Gardner. Bilen ble brukt av Tyrrell-teamet under det meste av 1976-sesongen og hele 1977-sesongen. Scheckter kjørte for Tyrrell i 1976 og han vant Sverige GP med sekshjulingen og kombinert med flere andre pallplasser ble han nummer tre i mesterskapet sammenlagt. Auksjonsbilen ble bygget på tidlig 2000-tall ved å benytte det ubrukte chassis #8, som egentlig da er ett 1977-chassis men har Elf-dekoren som man brukte i 1976.

1977 Wolf WR1

Estimert salgspris: €450,000 - €650,000 EUR  | Offered Without Reserve

Den vakreste? Med sin mørkeblå og gullfargede dekor er det mange som regner Wolf WR1 som tidenes kanskje vakreste Formel 1 bil. Det nye teamet drevet av Walter Wolf fikk en sensasjonell debutsesong i 1977 takket være en fantastisk bil designet av Harvey Postlethwaite (og med input fra Patrick Head som senere hjalp Williams til en enorm seiersrekke) og en fantastisk sjåfør i form av Jody Scheckter. Det ga tre seire og andreplass totalt i mesterskapet, og auksjonsbilen ble kjørt av Scheckter i fem løp, før den deretter ble brukt av fremtidig verdensmester Keke Rosberg.