Men hvorfor trengte man tre flymotorer for å drive en tenker du kanskje? Den ene Kestrel-motoren var nødvendig for å lage motvind som skapte ram-effekten til kompressoren på R-motoren. Den andre Kestrel-motoren lagde gjennomtrekk for ventilasjon og ren luft til R-motoren, og den tredje Kestrel-motoren lagde kjøling til R-motorens veivaksel.
Innbyggerne i Derby hvor fabrikken holdt til hadde hørt mye larm og spetakkel fra Rolls-Royce fabrikken tidligere, men den voldsomme kakofonien av den topptrimmede R-motoren og tre Kestrel-motorer som durte og gikk døgnet rundt dag etter dag, fikk mange av innbyggerne til å reagere kraftig. Bystyret ble rent ned med sinte innbyggere, og situasjonen ble løst ved at ordføreren gikk ut og sa at man måtte tåle bråket for engelsk prestisje sin skyld.
Men om larmen var forferdelig for naboene, hvordan var den da for ingeniørene som var tilstede INNE i rommet hvor motorene gikk? Åtte mann var nødvendig for de ulike kontrollene, og selv om de stappet ørene fulle av bomull, så mistet alle hørselen i minst 24 timer etter hver 25 minutters-test, og ørene deres ringte i opp til to dager etter testen. Og det var altså etter 25 minutter eksponert for lyden. Da skjønner man at det ikke var spesielt lystig å være involvert i testingen av R-motoren som foregikk i syv måneder.