Den mest utrolige Alfa av dem alle?
En praktfull bil som har vunnet mengder med priser siden den ble funnet.
Den mest utrolige Alfa av dem alle?

Den mest utrolige Alfa av dem alle?

Det finnes mengder av heftige Alfa Romeoer, men er det noen som vekker større oppmerksomhet enn denne?

Mange vet ikke helt hva de skal tro når de ser bilen. Hva er det? Det ser førkrigs ut, kanskje førtitallet? Eller er det noe nybygd customgreier? En slags neoklassiker? Den lange slanke hvite bilen ser ikke ut som noe annet, og da den ble funnet i 2010 var det en sensasjon.

Italia har hatt dusinvis av dyktige karosseribygger-firmaer opp gjennom årene, og ett av dem er Carrozzeria Aprile som ble grunnlagt i 1926 i Savona. De produserte hovedsakelig varebiler, lastebiler og likbiler på ulike chassis. Deres største claim to fame er dog den spektakulære Alfa Romeo 6C 1750 GS som du ser på bildene, og som ble funnet i Savona i 2010, for deretter å bli restaurert. Noe som førte til den store triumfen på Villa d’Este i 2014, da bilen vant publikums Best of Show pris.

Bilens fødsel kan spores tilbake til 1938 da Giuseppe Aprile kjøpte to Alfa Romeo 6C 1750 chassis, begge i dårlig forfatning. Den første fikk et fireseters Berlinetta Aerodinamica karosseri, og ferdigstilt i desember 1938. Det var en stilig og bil med tidsriktig aerodynamisk karosseri, men den forsvant bare måneder etter at den var ferdigstilt. I september 1939 ble den listet som skrotet, noe som virker merkelig med tanke på hvor spesiell bilen var. Den har aldri dukket opp igjen.

Bil nummer to hadde et Zagato-chassis fra 1931, og på det bygde Aprile et flamboyant langstrakt karosseri med moderne og elegante linjer, komplettert med to-tone lakk. Grillen var forut for sin tid, da Alfa Romeos egen Alfetta 158 kom med en lignende grill noen uker etter at Aprile hadde solgt bilen til kunden Brunello Feltri i juli 1939.

Feltri solgte bilen i 1956 til en mekaniker som beholdt bilen i over 50 år, men siden bilen ble stående lagret og aldri tatt ut, var det til slutt ingen som visste om den. Ikke før Corrado Lopresto, en kjent italiensk samler av italienske one-offs kom på sporet. Bilen var fortsatt i god stand, men hadde gjennomgått en del feilaktige modifiseringer, og dette kombinert med lite kjente detaljer rundt bilens fødsel gjorde at dyp research måtte til fra Lopresto for å få bilen ferdigstilt som den skulle være. Den står i dag hos Lopresto Collection, hvor den i dag er en av deres perler i samlingen. Den er utrolig nok kun en av to kjente biler fra Aprile (den andre er en Fiat 522 fra 1931 som ble konvertert til en ambulanse for Røde Kors under krigen, og som i dag står på frigjørings-museet i Bologna) som man vet om eksisterer idag.