Den nye kongen på påskefjellet
Med 800 hk får man formidable fartsressurser.
Den nye kongen på påskefjellet

Den nye kongen på påskefjellet

Skal du være sjef på hyttefeltet til neste års påske er dette bilen du søker.

Aston Martin sin første SUV: DBX har blitt en salgssuksess, og står nå for over 50 prosent av salget til den kriserammede britiske sportsbilprodusenten (siden SUV-salget nå står for over halvparten av totalsalget vil det kanskje bli mer riktig å si den britiske SUV-produsenten Aston Martin).

Men en helt original Aston Martin DBX blir fort kjedelige greier for den som vil lede an i statuskappløpet, så da er det fint med den tyske tuning-spesialisten Mansory, som har skapt seg en karriere på å tilby voldsomme versjoner av særdeles kostbare biler. De har nå tatt for seg DBX, og kan tilby en langt sprekere pakke på alle mulige måter enn det som kommer rett ut fra fabrikken.

Under panseret har AMGs twin-turbo 4-liters V8 fått ny ECU og større turboer (for å nevne noe), som pumper effekten fra sedate 550 hk til brutale 800 hk. Mansory hevder at 0-100 går på 3,8 sekunder (kontra 4,5 sekunder for en standard DBX), mens toppfarten er 323 km/t kontra 295 km/t for en standard DBX.

Med så voldsomme ytelser trengs også aerodynamiske grep for å holde bilen fast til bakken, og det inkluderer et widebody-kit, en ny frontende med så mange åpninger at den som vasker for hånd kommer til å få sammenbrudd etter andre vask, samt to voldsomme enderør og to vinger i bakenden. Disse to vingene er laget av smidd karbon, det samme er sideskjørtene. Felgene er 24-tommere og ruller på dekk med 295 bredde foran og 355 bak.

Som med Henrys Model T i noen år, så er fargevalget enkelt: Sort. Med limegrønne kontrastdetaljer. Det er rett og slett liten sjanse for at du blir oversett på Geilo med denne bilen.  Innvendig får man de samme to fargene, selv om man der har dratt litt mer på med mønster og kontraststriper. Pris blir ikke opplyst, så her er det bare å kontakte Mansory hvis du er interessert.