Glad i Formel 1
Wolf var også glad i Formel 1, og ble kjent med briten Frank Williams i 1975, som drømte om sitt eget team. De to gjorde et offisielt samarbeid i 1976, og bilen fikk navnet Wolf-Williams FW05, mens Walter Wolf Racing stod som konstruktør. Det ble ikke vellykket, og før 1977-sesongen gikk Williams og Wolf hver til sitt, og begge fant ut at de ville ha hvert sitt eget team. Dermed ble både Williams og Wolf nye team på startgriden i 1977. Størst inntrykk gjorde Wolf, for de vant det aller første løpet de stilte opp i, Argentina GP 1977. Med Jody Scheckter bak rattet, hadde teamet en av de aller beste førerne i feltet, og han ble nummer to sammenlagt i VM i 1977, etter å ha tatt totalt tre seire. Det var en ufattelig sterk prestasjon av et helt nytt team.
Scheckter fortsatte i 1978, men selv om det ble en del pallplasser, så ble det ikke like bra som i 1977. I 1979 gikk det enda dårligere, og James Hunt klarte ikke å få noen gode resultater, før han brått og uten forvarsel, simpelthen la opp etter Monaco GP. Han ble erstattet av Keke Rosberg, men heller ikke han klarte det helt store, og teamet ble kjøpt av Emerson Fittipaldi, som døpte det om til Fittipaldi for 1980-sesongen.