Det er å håpe at vi får bilutstillinger som normalt i 2022, og i Japan har man startet året med Tokyo Auto Salon. Der er ett av de store trekkplastrene en heftig sak fra nasjonens største bilkonsern: Toyota.
Året har så vidt begynt før Toyota serverer oss det som kan bli stående som den mest bøllete bilen i 2022.
Det er å håpe at vi får bilutstillinger som normalt i 2022, og i Japan har man startet året med Tokyo Auto Salon. Der er ett av de store trekkplastrene en heftig sak fra nasjonens største bilkonsern: Toyota.
Det handler om Toyota GR GT3, ett racerbil-konsept, som muligens kan føre til ett racingprogram for private team. Bilen bygger ikke på noen vanlig Toyota-modell, men byr til gjengjeld på et særdeles heftig designspråk i form av et langt panser, en ganske så ren kropp rensket for alt overdådig styr som Supra har, og med vakre wraparound baklys som når ut nesten til hjulbuene.
Konseptet ble utviklet av Toyotas Gazoo Racing motorsport division, og beskrives som en ren løpsbil (GT3 spesifikasjoner), og intet annet, og tekniske spesifikasjoner er ikke oppgitt. Man har tatt en litt omvendt vei med det hele, ved at man som nevnt ikke har tatt en eksisterende produksjonsmodell og gjort den om til en GT3 løpsbil (som jo er normalen), men skapt en GT3-løpsbil for potensielle privatkunder, som så igjen kan bli til en produksjonsbil som påkrevd av GT3-reglementet. Toyota sier at man har gjort det sånn for å teste ut nye teknologier, som kan brukes i fremtiden både for produksjonsbiler og løpsbiler.
Det er også en annen mulighet inne i bildet, nemlig at Toyota tester publikums interesse på dette designet, med tanke på en kommende superbil fra Lexus. I desember viste Lexus fram konseptet Electrified Sport, som hentet mye inspirasjon fra superbilen Lexus LFA. Men folks reaksjoner var ikke all verden, så ikke se bort fra at man nå drar på litt ekstra for å se hva folk liker. Og hvis nok folk liker noe, så går det veldig ofte i produksjon. Her er det bare å krysse fingrene!