Den tøffeste Challengeren du får kjøpt om dagen?
Det blir ikke tøffere enn dette!
Den tøffeste Challengeren du får kjøpt om dagen?

Den tøffeste Challengeren du får kjøpt om dagen?

EXomod tar konseptet sitt enda et kvantesteg mot det sinnsyke.

For å ta det første først: eXomod er et custom-firma som holder til i Pennsylvania, og foruten å restaurere, bygge opp og customisere eldre biler, har de også funnet seg en liten nisje for de som ønsker seg en moderne bil med et, på en måte, gammelt uttrykk. De har nemlig spesialisert seg på å ta nyere Challengere, for så å bygge om hele karosseriet til en tilbakedatert-lignende Charger i helkarbon.

Se også video av kanskje Norges tøffeste 1968 Charger!

Nå har de altså vist frem sin nyeste kreasjon, da de har hivd seg over en Dodge Challenger SRT Hellcat, og bygget et splitter nytt karbonkarosseri som matcher designet til en 1968 Charger. Det nye konseptet har fått navnet «Black Velvet», og tar omtrent 1500 arbeidstimer å bygge. Prisen, spør du? 3,5 millioner, før avgifter!

Hør(!) Dodges nye elektriske muskelbil! 128 db!

I kjent eXomod-stil så sparer de ikke på noe, og er kanskje deres beste tilbakedatering til nå. Fronten er i kjent stil med gjemte lykter, akkurat som den gamle Chargeren de etterligner. Panseret er røft og tøft, og ikke minst er det imponerende hvor bra de former skjermene både foran og bak. Det skal velig lite til før slike tilbakedateringsbygg blir seende latterlig og uproporsjonale ut, men det er kanskje akkurat her eXomod lykkes best. Bilen ser både uhorvelig bra, og riktig ut.

I skrivende stund har firmaet bygget kun en Black Velvet-utgave, men står klare for å ta imot flere bestillinger. Karbonfiberet blir lakkert i en deilig svart pearl-lakk med svarte detaljer i skikkelig «murdered» stil. De kjente stripene bak er også på plass, og også disse i sort, dog litt mykere enn resten av bilen. Med i prisen får du spesialbygde Forgeline Smoke-felger på 20x10 forna og 20x12 bak, pakket inn i 315/35 Nitto NT555-gummi.

Les også:
Muskel-ikonene avlives: i år er siste modellår for Charger og Challenger!

Selv om bygget først og fremst er laget for utseende, så kan man også tenke seg til hva et helkarbon-karosseri gjør med kjøreegenskapene, og da først og fremst med tanke på vekt. Det barberer nemlig av 181,5 kg, noe som definitivt gir utslag på en bil som i utgangspunktet er ganske tung. Det eXomod ikke velger å gjøre noe med er drivlinje. Her sitter det en urørt 6,2 liters kompressormatet V8. Dette gjør også at den originale drivlinje-garantien som Dodge gir fortsatt blir gjeldende.