Denne rariteten kan bli din for en hyggelig penge
Denne rariteten kan bli din for en hyggelig penge
Denne rariteten kan bli din for en hyggelig penge

Denne rariteten kan bli din for en hyggelig penge

En Pontiac Trans Am Italia har du neppe hørt om før. Det fins det grunner til…

Av og til dukker det opp biler som ikke er helt lette å plassere på kartet. Som denne røde saken som står til salgs hos PJ’s Auto World i Clearwater, Florida. Hva slags bil er dette? Åpenbart en custom-sak av et eller annet slag, men spørsmålene er mange, og de blir enda flere når man leser at bilen står til salgs som en 1979 Pontiac Trans Am Italia Concept Car.

For kjenner man til andre generasjon Pontiac Firebird er det ingenting som peker i den retningen, og hva er greia med at den står til salgs som konseptbil? Pontiac lagde i hvert fall ingen konseptbil som lignet på dette. Men man blir litt klokere når man leser mer av annonseteksten, for der står det at bilen ble laget av Bayliff Customs, som hadde lokaler i Lima, Ohio (mer om det ganske snart).

Ellers forteller annonsen at bilen har: “5.0L V8 engine, 4 speed automatic transmission with overdrive, power steering, air conditioning, 4-wheel power disc brakes, Dayton chrome wire wheels with real knockoff centers, Ford bright red custom base coat clear coat paint, custom body, pop up electronic headlights, T-Tops, remote mirrors, power windows, tan bucket seat interior, tilt steering column, center console with floor shifter”.

Videre står det: “This Unique F-Body Muscle Car has been redesigned with a Pininfarina Italian-inspired design. It will make an excellent addition to your collection and be the conversation starter at the car shows. This car was built for the Private Collection of Budd Bayliff and is the only one in the world! This project began with a 1979 Pontiac Firebird and evolved into a highly modified 3rd Generation 1983 Pontiac Trans Am featuring: * Summit T-Tops * Buick Skyhawk rear hatch * Custom Bayliff-created fenders, rear quarters, hood, fascia, grille, and full custom interior”.

Legger man sammen informasjonen tilgjengelig så får man også et helhetsbilde av hva dette er. Bayliff Customs er et navn som mange Packard-entusiaster kjenner til, da Budd Bayliff kjøpte rettighetene til Packard-navnet i 1978, som førte til et lettvint salgsgrep. Han tok simpelthen en ny passende Buick, Lincoln eller Cadillac, og påførte de nye front og baklys, ny grill og nye fangere, og litt ekstra krom – og voila! – en Packard!

Selskapet var derfor vant til ulike ombygginger, og Trans Amen som er til salgs, ble altså laget til Budd Bayliff sin egen samling. Som man tydelig ser er bilen en tredje generasjon Pontiac Firebird (som kom til modellåret 1982), nærmere bestemt en 1983-modell som blant annet har fått bakluke fra en Buick Skyhawk. Den tunge custom-jobben har gjort Firebirden nærmest ugjenkjennelig, i hvert fall inntil man åpner døren og ser interiøret, hvor det er litt lettere å gjenkjenne opphavet (med unntak av trerattet, den fæle girspak-løsningen, og det glorete Italia-merket på hanskerommet). Bakpå bilen står det Italia, som vi får anta var ment å signalisere at bilen skulle ligne på en italiensk sportsbil (enhver italiensk designer ville nok grøsset over dette synet).

Men om bilen kanskje er tacky og mindre pen, så virker den å være i særdeles god stand, med kun 3370 miles på telleren. At bilen står til salgs som 1979-modell er rett og slett fordi VIN-nummeret er fra en 1979-modell. Vil du ha noe særdeles annerledes kan bilen bli din for 29.900 dollar, og det må sies å være en hyggelig sum for en Trans Am i denne tilstanden som attpåtil er helt unik, og som det ikke finnes maken til noe sted i verden.