Denne unike måkevingebilen er den perfekte blandingen av et 50-tallsikon og 80-tallsdesign på sitt beste.
Denne unike måkevingebilen er den perfekte blandingen av et 50-tallsikon og 80-tallsdesign på sitt beste.
Denne unike måkevingebilen er den perfekte blandingen av et 50-tallsikon og 80-tallsdesign på sitt beste.

Denne unike måkevingebilen er den perfekte blandingen av et 50-tallsikon og 80-tallsdesign på sitt beste.

Få ting er så lekkert som en Mercedes-Benz 300SL, som er inspirasjonen til denne bilen.

Den første bilen med de ikoniske måkevingedørene, eller Gullwing som en måkevinge heter på engelsk, kom i 1952 da Mercedes lanserte sin 1952 W194 300SL løpsbil med slike dører.  Max Hoffman som var den offisielle importøren for Mercedes-Benz i USA den gangen sa at han trodde en gateversjon av bilen ville bli en suksess, spesielt i USA. To år senere var den ikoniske 1954 Mercedes-Benz 300SL i butikkene. Hoffmann hadde rett i sine antagelser, da 80% av alle de 1400 bilene ble solgt i USA.

Lenge før Mercedes selv kom med sin SLS var det noen som ønsket å gi måkevingedørene et fortjent comeback på en Mercedes. På slutten av 80-tallet tok Hartmut Boschert på seg jobben å lage en moderne Gullwing av en Mercedes Benz 300 CE. Han var dog ikke først, da blant annet Styling-Garage hadde bygget sin egen Mercedes 500SGS Gullwing tidligere på 80-tallet.

Hartmut Boschert var en tysk ingeniør og han lagde altså denne kreasjonen her. Det er i utgangspunktet en Mercedes 300 CE med fronten til en R129 SL. Det første du legger merke til er jo måkevingedørene som han ganske så pent har fått innfelt i det noe daterte designet. Det neste du kanskje legger merke til er at proporsjonene ikke er helt lik en original 300 CE. Det er det også gode grunner for. Bilen er nemlig kortet inn ganske mye både på bakenden og på midten av bilen. Både bakenden og taket er kortet inn 25cm hver, som gjør at bilen er hele 50cm kortere enn en original 300 CE (som er 4,7 meter lang). Planen til herr Boschert var å produsere flere hundre av denne bilen og med disse ambisjonene i baklomma dro han derfor til Frankfurt Motor Show i 1989 for å vise frem bilen, med et håp om at dette skulle skape nok blest om den til at pengene begynte å rulle inn. Det viser seg derimot at det ikke ble noen suksess da bare et titall ble produsert, og skal en tro ryktene er dette den eneste som er igjen.

Bilen er enda utstyrt med den originale motoren på 3,2 liter, men den har nå fått et twin turbo-oppsett som har økt effekten fra 180 til 283 hstekrefter. Det er ikke bekreftet hvilken girboks bilen har, men det er trolig den originale 5-trinnskassen som bilen ble levert med som ny. Interiøret er veldig preget av tiden bilen ble bygd i. SL-stolene som er foran og de originale baksetene er trukket i en to-tones lillafarge, som går igjen i resten av bilen. Rattet har også lilla senterpute med BOSCHERT-logo. Du finner også BOSCHERT på bakenden, så ingen er i tvil om at det er en uoriginal bil du ser på.

Bilen ble solgt på auksjon gjennom RM Sotheby’s og med i prisen fulgte det med ratt i tre, en telefon som var bygd for bilen, trekk til bilen og mye trykt materiell som brosjyrer og lignende. En VHS fulgte også med. I tillegg fikk bilen en voldsom overhaling for over 16.000 euro like før den ble solgt, i tillegg til nesten 8000 euro i lakkering og lær-reperasjoner.