Derfor dør den 5-sylindrete motoren ut
Derfor dør den 5-sylindrete motoren ut
Derfor dør den 5-sylindrete motoren ut

Derfor dør den 5-sylindrete motoren ut

En Audi-femmer på fullt blås kan være noe av det vakreste du kan høre, men nå er det snart slutt for rekkefemmeren. Hvorfor?

Med elektrifiseringen som pågår forsvinner morsomme biler i store jafs fra butikkene, og erstattes av heller noe sjelløse elbiler med dataskjermer. En av disse motorkonfigurasjonene som er på full fart ut er rekkefemmeren. Vi kjenner den kanskje best fra Audi, som gjorde den populær med sine rally- og sportsbiler. De er også de siste som holder stand med rekkefemmeren. Vi skal se litt på hvorfor rekkefemmeren dukket opp, samt hvorfor den nå er på vei til å forsvinne for all tid, inspirert av en lignende artikkel fra amerikanske Road & Track.

Mercedes var først ute med rekkefemmer i produksjonsbil med deres treliters rekkefemmer i 300D sedan fra 1975. Ingeniørene i Daimler ville lage et kompromiss mellom rekkesekser og rekkefirer slik at de fikk hentet litt mer effekt, litt mer moment, men uten den ekstra vekten og materialkostnaden du fikk ved å bygge en bil med rekkesekser. Behovet for økonomiske biler kom som et ekstra påskudd for å bruke diesel som utgangspunkt. Resultatet ble OM 617 som i praksis er en rekkefemmer-utgave av 2,4 liters rekkefireren de hadde som het OM 616. I rekkefireren produserte sugedieselen 62 hestekrefter, mens den som rekkefemmer produserte 77. Ikke et dramatisk hopp i effekt, men Road & Track skrev i sin test av Mercedes 300D i 1975 at bilen var raskere, stillere og mykere å kjøre enn tidligere Mercedes-dieseler. De så dermed bort fra 0-100 tiden som er på over 20 sekunder. Det var viktigere at den klarte 1 mil på bare 9,6 dl diesel.

Audi tok grep
Det har vært flere forsøk på å lage en effektiv bensinmotor med fem sylindre, men det var først da Audi kastet seg på prosjektet i 1976 at det ble fart i sakene. Hovedutfordringen hadde hele tiden vært at rekkefemmer med forgasser er ugunstig på grunn av problemer med bensintilførsel. Audi designet dog en rekkefemmer med forgasser fra 1978 til 1982, men det var i all hovedsak med bruk av innsprøytning at Audi klarte å lage en bra rekkefemmer som gikk på bensin. De puttet den i andre generasjon Audi 100 og ballen rullet for det som skulle bli en ganske legendarisk kombinasjon, Audi og rekkefemmer. I praksis tok Audi en rekkefirer på 1,6 liter og la til en sylinder så volumet ble 2,1 liter. De tok så deler fra en toliters motor som etter hvert havnet i Porsche 924. Resultatet ble at Audi ble satt på kartet, noe som ble mange ganger forsterket da de dundret en turboutgave av denne i sin Gruppe-B Audi Qauttro rallybil med firehjulstrekk. Da gikk Audi inn i historiebøkene som legender.

Det har i tiden etter vært mange som har brukt det femsylindrede konseptet både som bensin og dieselmotor. Volvo brukte femsylinderen fra 1991 da de kom med Volvo 850 helt frem til 2016, da de gikk over til å kun bruke rekkefirere. Ut av dette kom blant annet legendariske Volvo 850 T5-R, en stasjonsvogn med mye fres i. Ford har benyttet seg av Volvos rekkefemmere og brukt de iblant annet Focus ST og RS. På dieselsiden har de brukt rekkefemmer i sin Transit varebil. Fiat har også lagd femsylindrede rekkemotorer. Volkswagen tok det i en litt annen retning og lagde en VR-5, altså en V5-motor, som i praksis var en VR-6 (som er en V6 motor) med fem sylindre og en topp.

Det som til slutt ble dødsdommen
Skal du ha en rekkefemmer nå er det Audi RS3 og Audi TT RS du må gå for. Motoren yter grove 400 hestekrefter og leverer denne effekten mykt og behagelig, men med en særegen karakter du kun finner hos rekkefemmeren. Vi har med andre ord kommet dit at teknologien som en gang gjorde at rekkefemmeren var så bra, nå er det som i praksis tar livet av den. Effektiv turboteknologi, som en gang revolusjonerte rekkefemmeren, gjør at motorprodusenter får lave utslipp, lavt forbruk og mye effekt ut av en rekkefirer. På den måten er rekkefemmeren blitt overflødig, og det er bare Audi som holder fast ved konseptet i et par av sine modeller. Det som en gang tiltenkt som et kompromiss mellom rekkefireren og rekkesekseren, endte til slutt med å gi oss noen av bilhistoriens grommeste motorer. Nå ser vi altså slutten på det, slik som vi gjør med så mye på forbrenningsmotoren om dagen. Enden på historien nærmer seg, så du gjør smart i å nyte det mens du kan. Plutselig er det bare gode minner du har muligheten til å hente frem.