Det er flere åpenbare kandidater. Ulike Mercedes E-klasser, diverse Volvoer, noen Toyotaer og en del andre biler som alle har det til felles at de kunne rulle hundretusenvis av kilometer uten at noe gikk i stykker. Men det folk sjelden tar hensyn til i slike debatter er HVOR bilene har rullet hundretusenvis av kilometer. Det sier seg selv at perfekte tyske veier sliter vesentlig mindre på en bil enn lysninger i jungelen som knapt kan kalles for en vei etter europeisk standard.
Det ultimate kontinent for å måle en bils evne til å overleve er derfor Afrika, og der er det ytterst få biler som klarer seg over lang tid. Selv den berømte Land Rover Series I til Series III med minimalt av fancy deler og moderne teknologi viste seg å knekke sammen over tid i møtet med den afrikanske villmarken, og ble erstattet av Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero og Toyota Landcruiser som alle har vist seg å være formidable biler i Afrika. Spesielt Toyota har utmerket seg på det afrikanske kontinentet, og i tillegg til Landcruiser finner man Hilux (alle terroristers og geriljasoldaters våte drøm) og HiAce, som simpelthen nekter å dø under Saharas stekende sol. Av vanlige personbiler finner man Mercedes-Benz sin E-klasse generasjon W123, som også er en slitesterk evighetsmaskin av ypperste sort, og som er et vanlig syn over hele det afrikanske kontinentet.