Bilen ble da også en massiv suksess, og fra 1974 var den Europas nest mest solgte bil etter Fiat 127. En bil som ble den første som til å ta hatchback-designet (som Renault 16 introduserte i 1966) til småbilenes verden, mens Renault 5 kom noen måneder senere. Deretter ble dette malen for nesten alle småbiler på syttitallet, det være seg VW Polo eller Chevrolet Chevette. Med en monocoque-struktur sparte man vekt, mens en 5-dørs versjon ble tilgjengelig i 1979.
I USA ble bilen kjent som Le Car, og markedsført gjennom AMC (American Motors Corporation) sine 1300 forhandlere fra 1976. Der fikk den det tøft, ikke minst fordi 1,4-liters motoren ble påmontert så mye avgassrensning-utstyr at den bare ga 55 hk.
I 1976 kom den sportslige Renault 5 Alpine, med en 93-hesters 1,4-liters motor. I 1982 fikk den påmontert en Garrett T3 turbolader, og fikk da 112 hk. Men det var småtteri i forhold til den brutale Renault 5 Turbo som ble vist på Brussel-utstillingen i 1980. Da hadde Renault utviklet en løpsversjon for bruk i rallysporten, og 400 biler måtte lages for vanlig gatebruk for å homologere bilen til rallybruk i Gruppe 4. Forandringene var omfattende, og må i ettertid kunne sies å være noen av de mest brutale og omfattende modifiseringer av en vanlig småbil som noensinne er gjort. Frontmotor og forhjulstrekk gikk ut vinduet, og inn kom bakhjulstrekk og en midtmontert turbomatet 1,4-liters (1397 ccm) motor på 160 hk! Det var et seriøst tall med tanke på at bilen veide 970 kg. Kombinert med et ekstremt aggressivt karosseri med de feteste hjulbuer over bakhjulene på denne siden av en Porsche 935 skapte bilen furore. Designet ble gjort av Bertones nye designer Marc Deschamps, mens den gamle ringreven Marcello Gandini (mest kjent for å ha tegnet superbiler som Lamborghini Countach, Lancia Stratos og Lamborghini Miura) tegnet karosseriets supermuskuløse bakre del. Legg til et interiør med seter og dashbord i ekstremt prangende farger, designet av Bertone det også, og man fikk en totalt kompromissløs bil.