• Artikler
  • Podcast
  • Kalender
  • Garasjen
  • Om
  • Blogg
Det beste bilmuseet du kanskje aldri har hørt om
Det beste bilmuseet du kanskje aldri har hørt om
Det beste bilmuseet du kanskje aldri har hørt om
Tekst Lord Arnstein Landsem Bilder Lord Arnstein Landsem

Det beste bilmuseet du kanskje aldri har hørt om

Tekst Lord Arnstein Landsem Bilder Lord Arnstein Landsem

Da den forrige sjefen prøvde å selge samlingen for å ta pengene selv, ringte alarmen i alle deler av bilhobbymiljøet.

De fleste bilmuseum/samlinger har åpent stort sett hver dag, mens andre kanskje har mer begrensete åpningstider. Andre igjen er kun åpen etter forhåndsavtale, og de er også gjerne litt mer ukjente, da den vanlige bilentusiasten som regel går glipp av dem på sin ferietur. Blant de aller ypperste museer/samlinger som er kjent blant kjernen av entusiaster, men ukjent for mer vanlige bilentusiaster, er den fantastiske Collezione Umberto Panini utenfor Modena, Italia.

Man kjører inn en smal vei til en stor bondegård hvor den innerste bygningen skjuler en utrolig italiensk nasjonalskatt. En samling av de aller ypperste Maseratier, og en samling med en utrolig historie som nesten endte fullstendig galt. Opphavet til samlingen er Maserati selv. Over tid samlet det seg opp ulike godbiter i Maseratis lokaler i og rundt fabrikken i Modena utover 50-tallet, og i 1965 fant Orsi-familien (som eide Maserati) ut at man kunne vise fram denne samlingen til publikum i fabrikken i Modena. De neste årene kom flere godbiter til, mange av dem under Alejandro De Tomasos regime (som kjøpte Maserati i 1975), før FIAT i mai 1993 kjøpe Maserati fra De Tomaso, men interessant nok var ikke samlingen på 17 biler del av oppkjøpet. De beholdt De Tomaso selv, noe FIAT visstnok var totalt uvitende om.

Tre år senere slapp bomben. I auksjonskatalogen til Brooks for en planlagt auksjon i desember 1996 i London, var de 17 Maseratiene. Det skapte enormt oppstyr og kontroverser i Modena, og mange anså De Tomasos handlinger som det rene landssvik. Både entusiaster og politikere i Modena, samt store deler av lokalbefolkningen var sjokkerte over at en slik nasjonalskatt skulle spres for alle vinder, og snart var det kulturhistoriske departementet og lokale myndigheter (samt andre foreninger og lag) i gang med å prøve å finne en løsning som kunne berge samlingen. Det beste ville være om man fant en lokal person med tykk lommebok og røtter til lokalsamfunnet som kunne tenkes å overta samlingen. Mannen fant man i form av Umberto Panini (som sammen med sine brødre skapte sin formue på de berømte Panini klistremerke-fotballkortene), som etter lange forhandlinger i løpet av sommeren 1996, klarte å overta samlingen før den ble lagt ut på auksjon, hvoretter den deretter ble overført til hans Hombre Farm, like utenfor Modena.

Umberto kjøpte kanskje samlingen mest for byen Modena sin del, og ikke seg selv, og gjorde også samlingen tilgjengelig for publikum (men man må huske å booke avtale på forhånd, noe som også gjøres for å hindre at det blir for store folkemengder på en gang). Den imponerende gårdsbygningen som huser samlingen ser ut som en jernbanestasjon fra tidlig 1900-tall takket være den innvendige strukturen med jernsøyler og gulvfliser i kontrasterende farger. En perfekt ramme for å huse 35 biler (det er ikke bare Maseratier, her finner du også Cadillac, Simca og Alfa Romeo for å nevne noen), 60 motorsykler og 20 traktorer (utendørs), samt motorer og noen chassis. Man blir andektig idet porten åpnes og man får tre inn (det ble i hvert fall jeg). For et magisk syn! Eldorado-Maseratien! En A6GCS – femtitallets vakreste bil i mine øyne! En Tipo 63! En 5000 GT! Helt utrolig! Men bilder sier mer enn tusen ord. Klikk deg gjennom billedgalleriet, så får du et bedre innblikk i det hele. Og for din egen del: Neste gang turen går til Nord-Italia, sikre deg en avtale på forhånd og ta turen innom. Det kommer du ikke til å angre på! For info: www.paninimotormuseum.it

Morgentåken henger tykt idet jeg er på plass klokken 09.00 en søndag morgen for det avtalte besøket.
Morgentåken henger tykt idet jeg er på plass klokken 09.00 en søndag morgen for det avtalte besøket.
Hvilket uvirkelig syn idet portene blir dratt fra hverandre. Her snakker vi drømmegarasje!
Hvilket uvirkelig syn idet portene blir dratt fra hverandre. Her snakker vi drømmegarasje!
Den smellvakre Maserati A6GCS med karosseri fra Pininfarina, som av mange er ansett som femtitallets vakreste bil.
Den smellvakre Maserati A6GCS med karosseri fra Pininfarina, som av mange er ansett som femtitallets vakreste bil.
Den unike Maserati 420M som ble bygget for å delta i The race of two worlds på ovalversjonen av Monza i 1958 med Stirling Moss bak rattet. Eldorado var et italiensk iskrem-merke.
Den unike Maserati 420M som ble bygget for å delta i The race of two worlds på ovalversjonen av Monza i 1958 med Stirling Moss bak rattet. Eldorado var et italiensk iskrem-merke.
En knalltøff Maserati 6CM fra 1936, med 1,5-liters sekser på 157 hk.
En knalltøff Maserati 6CM fra 1936, med 1,5-liters sekser på 157 hk.
En godbit fra trettitallets Grand Prix racing. 1934 Maserati 6C med 3,7-liters motor på 250 hk.
En godbit fra trettitallets Grand Prix racing. 1934 Maserati 6C med 3,7-liters motor på 250 hk.
Maserati Tipo 61, gjerne kalt Birdcage, fra 1961 i Drogo-variant.
Maserati Tipo 61, gjerne kalt Birdcage, fra 1961 i Drogo-variant.
Maserati Tipo 63  fra 1961 med 3-liters V12 på 320 hk.
Maserati Tipo 63 fra 1961 med 3-liters V12 på 320 hk.
Så linjelekkert som det kan få blitt.
Så linjelekkert som det kan få blitt.
Formel 1 bilen Maserati 250 F fra 1957, og 420M fra 1958 som var bygget på et 250F chassis.
Formel 1 bilen Maserati 250 F fra 1957, og 420M fra 1958 som var bygget på et 250F chassis.
Maserati Ghibli Open Cup fra 1996 i herlig pastellfarge.
Maserati Ghibli Open Cup fra 1996 i herlig pastellfarge.
Chrysler TC by Maserati er utskjelt av mange, men har sin plass i Maserati-historien den også.
Chrysler TC by Maserati er utskjelt av mange, men har sin plass i Maserati-historien den også.
Maserati Merak kom ikke med turbo, men dette eksemplaret fra 1983 skulle være en testbil for turbomating.
Maserati Merak kom ikke med turbo, men dette eksemplaret fra 1983 skulle være en testbil for turbomating.
Unik one-off konsept i form av Tipo 124 som ble ført i pennen av Giugiaro.
Unik one-off konsept i form av Tipo 124 som ble ført i pennen av Giugiaro.
Maserati Simun fra 1967 ble designet av Giugiaro mens han var hos Ghia, men det ble med denne ene prototypen.
Maserati Simun fra 1967 ble designet av Giugiaro mens han var hos Ghia, men det ble med denne ene prototypen.
Flott Maserati Khamsin med en praktfull Maserati 5000 GT fra 1964 bak den igjen.
Flott Maserati Khamsin med en praktfull Maserati 5000 GT fra 1964 bak den igjen.
Museet har en mengde interessante motorsykler, som denne Lambretta rekordsykkelen som i 1951 klarte 201 kilometer i timen med en 125 kubikks motor på 16 hk.
Museet har en mengde interessante motorsykler, som denne Lambretta rekordsykkelen som i 1951 klarte 201 kilometer i timen med en 125 kubikks motor på 16 hk.
Det utrolige rammeverket til en Tipo 63, med rundt 150 meter med tynne rørbiter i 10, 12 og 15 mm tykkelse sveiset sammen. Totalvekt 38 kg!
Det utrolige rammeverket til en Tipo 63, med rundt 150 meter med tynne rørbiter i 10, 12 og 15 mm tykkelse sveiset sammen. Totalvekt 38 kg!
Maserati Chubasco med dramatisk design fra Marcello Gandini kunne blitt en virkelig superbil for 90-tallet, men så skjedde dessverre ikke.
Maserati Chubasco med dramatisk design fra Marcello Gandini kunne blitt en virkelig superbil for 90-tallet, men så skjedde dessverre ikke.
For deg som får høy puls og hjertebank av bil
Bli med nå
Jeg er allerede medlem
Relaterte artikler

Refuel©2023

Refuel©2023
Konto Personvern Cookies