Det nærmeste du kommer en go-kart langs veien – 1995 Hawk HF3000
1995 Hawk HF3000
Det nærmeste du kommer en go-kart langs veien – 1995 Hawk HF3000

Det nærmeste du kommer en go-kart langs veien – 1995 Hawk HF3000

For mange er Lancia Stratos den store guttedrømmen, og Roger fra Vestfossen realiserte akkurat den drømmen på sin måte.

Vi skal nå bli kjent med Roger Hansen og hans Hawk Stratos. Roger er til daglig eier av Vestfossen Mek Verksted AS, som driver med alt av mekanisk arbeid. Roger startet hos Vestfossen Mek for 33 år siden, men kjøpte det for 12 år siden. Roger er egentlig landbruksmekaniker, men som ansatt hos Vestfossen Mek har han drevet med alt fra dreiing, fresing og reparasjoner av maskiner hos papirfabrikker i nærområdet. De driver nå også med overhaling av girkasser på skiheiser, samt at de gjør mye arbeid for Bane Nor. Det er altså en allsidig bedrift Roger til det daglige driver. På fritiden har det også stort sett dreid seg om mekanikk, men da på våre firehjulte venner.
- Pappa skrudde på rallycrossbiler da jeg var en liten gutt. Dette ble fort en interesse for meg, og etter hvert startet jeg med å kjøre gokart. Da jeg ble litt større startet jeg med rally og rallycross. Det har stort sett vært rally som har vært hjertebarnet mitt. Nå for tiden kjører jeg en BMW M3 Gruppe A i den historiske klassen i rally, forteller Roger om bakgrunnen sin.
For en del år tilbake dukket det så opp en ide om at Roger ville ha et av de virkelig store ikonene i rallyhistorien. Lancia Stratos er vel noe de fleste med litt bilinteresse i blodet har kjennskap til. Disse er dog ikke så enkle å få tak i.

Hawk Stratos
For mange så kan dette se ut som en Lancia Stratos. Den legendariske rallybilen som Lancia lanserte i 1973. Lancia Stratos, også kalt Tipo 829, ble bygd av Lancia for å delta i verdensmesterskapet i rally. Den lille bilen er bare 3,7 meter lang, veier 880 kilo og har en 188 hestekrefter sterk 2,4 liters Ferrari Dino V6-motor montert bak førerstolen. Lancia vant verdensmesterskapet i rally i 1974, 1975 og 1976 med Stratosen og bilen ble derfor legendarisk. Det sies at det er bygd i underkant av 500 eksemplarer av bilen, noe som gjør den utrolig sjelden, og særdeles kostbar. Det er derfor mange som har både bygd egne, og kjøpt ferdige kit. Et slikt kit, som av mange er anerkjent for å være et veldig bra et, er Hawk. Hawk Cars er et engelsk firma grunnlagt av Gerry Hawkridge i 1986. De spesialiserer seg på å lage replikabiler som blir levert ut til kunder i byggesett. Hawk produserer en rekke forskjellige kit, blant annet AC Cobra, Shelby Daytona og Lancia Stratos.

Hawk HF kommer i flere forskjellige utgaver og har navn etter hvilken motor som er bak føreren. Den minste motoren er en 2 liter motor fra Lancia Beta. Denne kalles HF2000. Deretter er det HF2400 som er utstyrt med en Ferrari Dino V6. Deretter har du HF2500 med Alfa Romeo 2,5 liters V6 fra Alfa 155, HF3000, som er en slik Roger har, som har 3 liters V6 fra Alfa Romeo 164 og den heftigste utgaven heter HF3000QV og har en 3 liters Ferrari Quattrovalvole fra Ferrari 308 GTS. Du kan velge mellom det originale Stratoskarosseriet, eller GP.4 Alitalia som er det karosseriet du kjenner igjen fra rally.

Chassiset er laget av stålrør som er fabrikkert slik at det skal være så likt som mulig det originale. Det er noe lettere enn det Lancia lagde og forsterket en del. Det er laget slik at det kan ha flere motorfester i motorrommet, samt at det er gjort klart for firepunktseler. Bilen er også utstyrt med bur, som er felt inn under selve karosseriet. Understellet er laget slik at det ligner den opprinnelige geometrien på en original Stratos. Foran er det så godt som identisk, mens det bak er gjort forbedringer. Hawk HF-bilene er utstyrt med 9,5 toms store bremseskiver hele veien rundt. Den har også servo på bremsene. Vektfordelingen er 43% foran og 57% bak.

Ikke akkurat plankekjøring
Tilbake til Vestfossen og Rogers Hawk Stratos. Roger hadde for en del år tilbake en Ford Escort MK2 med 1,6 liters BDA-motor fra Cosworth, som han brukte til rallykjøring. Da lysten på noe litt mer spesielt meldte seg, var det Stratos som sto øverst på ønskelista. Det er nesten umulig å få tak i en original en, hvert fall for folk uten uendelig mengder penger. Det ble derfor klart for Roger at han måtte se etter en bra replika, og til slutt fant Roger en aktuell bil i England.
- Jeg kontaktet selger og vi ble enig om en byttehandel hvor han fikk min Escort BDA i bytte. Stratosen som selgeren skulle kvitte seg med var en av få biler som faktisk har ekte Lanciadeler på seg. Om jeg har forstått det riktig er det brukt deler av en vraka Lancia Stratos, som deretter er flyttet over på denne Hawk-bilen. I tillegg har Hawk oppgradert den med justerbare stabilisatorstag, justerbare dempere og justerbare bærebroer. Det har tidligere vært en Ferrari V6 i bilen, da motorfestet fra denne fremdeles henger på torpedoveggen, men den er byttet ut til fordel for en 2,5 liters Alfa Romeo V6 med tilhørende girkasse, forklarer Roger.

Da bilen kom til Norge skulle det være plankekjøring for å få den registrert, den sto jo tross alt på engelske skilter. Det skulle dog vise seg at det var lenge til Roger kunne nyte denne bilen langs norske riksveier.
- Først prøvde jeg å vise den på trafikkstasjonen i Drammen. Der ble det blankt avslag. Deretter tok jeg turen til Gol og fikk samme svar der. Problemet er nok at de ikke kan nok om disse bilene til at de tørr å si ja, selv om de var enige i at den skulle kunne la seg registrere i og med at den allerede var skiltet i et EU-land. Jeg måtte da sende søknad til SFOOR, noe som for så vidt gikk veldig greit, behandlingstiden var bare litt lang. Da de fikk oversendt søknad med krasjtester, papirer på karosseriet og buret, samt all annen dokumentasjon, så var det plankekjøring, sier Roger videre.

Det ble så et nytt problem for å få bilen godkjent. Hawk lager en tidsriktig plate for chassisnummeret på sine biler. Denne er plassert på korrekt sted i motorrommet og inneholder all identifikasjon på bilen. Problemet er bare at norske regler ikke tillater slike plater, selv da kontrollørene fikk prate med produksjonsansvarlig hos HAWK. Etter mye frem og tilbake ble det en enighet om å godta chassisnummeret, men biltilsynet krevde så at dette nummeret skulle preges inn på rammen, noe Roger sa ja til. Det hadde da tatt et helt år fra Roger fikk hjem bilen, til de norske skiltene endelig kunne skrues fast på Stratosen.

Bare kos
Etter dette har ting gått som på skinner. Bilen brukes til koseturer langs trange og svingete bakveier, hvor denne bilen definitivt kommer til sin rett. Roger har hatt lyst å bruke den i rally, men fordi bilen ikke er en originalbil får han ikke lov å stille til start. Det kan han derimot i blant annet Sverige. Dette har Roger ordnet med å heller bruke sin BMW E30 M3 som er godkjent for kjøring i løp som har historiske gruppe A-regler.
- Jeg har prøvd bilen med asfaltdekkene som står på E30en og da blir Lanciaen helt hysterisk. De er mye bedre å kjøre enn E30en, og du merker da at denne bilen trolig er det absolutt nærmeste du kommer en gokart langs veien. Den er jo formet litt likt som en. Kort og brei, med hjulene i hvert hjørne. Jeg har ikke noen planer om å gjøre noe særlig med bilen, men om jeg ramler over en Ferrari V6-motor så havner den nok i bilen på et eller annet tidspunkt, avslutter Roger.