Disse bilene skapte furore og debatt blant publikum
Disse bilene skapte furore og debatt blant publikum
Disse bilene skapte furore og debatt blant publikum

Disse bilene skapte furore og debatt blant publikum

Engelske Electric Classic Cars bygger om klassikere til eldrift, men det har sin pris.

I takt med at det blir stadig vanskeligere å kjøre med forbrenningsmotor, er det noen som blir fristet av tanken på å konvertere ens klassiker til eldrift.

Et firma som spesialiserer seg på nettopp det er Electric Classic Cars i England, og på den store klassikermessen i Birmingham nylig hadde de med seg noen biler for å vise hva de kan få til. En av bilene var en Ferrari Testarossa som hadde fått sin legendariske tolver erstattet med en Tesla-drivlinje og en 60 kWh batteripakke. Lenger borte stod en Porsche 356A som var under ombygging med 26 kWh batteripakke på 130 hk, hvor elmotoren settes sammen med den originale girkassen, noe som også var blitt gjort med en grønn VW Type 1. 

Det hele gjorde at en del entusiaster lirte av seg noen nedsettende kommentarer akkompagnert av ristende hodebevegelser, men det skal sies at det store flertallet observerte det hele med en stoisk likegyldighet. Det virker som de fleste bilentusiaster har tatt innover seg at det vil dukke opp klassikere som er konvertert til eldrift, men utover det går livet sin gang.

Electric Classic Cars spesialiserer seg på å konvertere klassikere fra 50-tallet opp til 80-tallet, og kostnadene for ombygging vil variere ut fra merke og modell. En liten klassiker med rekkevidde på under 16 mil kan i beste fall koste 390.000 kroner å konvertere, mens en større 4x4 med rekkevidde på over 30 mil kan koste over 1,3 millioner kroner å bygge om til eldrift. Det er altså ingen billig opplevelse å få ens klassiker ombygget til eldrift, så hvis noen tror man skal spare drivstoffutgifter, kan man fort bli skuffet.

Dette er heller ikke noe man kan gjøre selv for den som måtte føle seg nevenyttig. Å bygge om klassikere til eldrift medfører tett omgang med særdeles kraftige strømkilder, og derfor selger man ikke komponenter til privatpersoner. Kun godkjente og autoriserte selskaper kan foreta ombygging for privatkunder.

Ytelsesmessig kan man få alt fra 45 til 650 hk, avhengig av kundens ønsker og hva slags bil det handler om. Her kan det også bli mer arbeid og kostnader hvis man vil ha mer effekt enn originalt, med tanke på bremser, understell og godkjenning av selve ombyggingen.