Djevelsk V8 - 2019 Dodge Challenger SRT Hellcat Redeye
2019 Dodge Challenger SRT Hellcat Redeye
Djevelsk V8 - 2019 Dodge Challenger SRT Hellcat Redeye

Djevelsk V8 - 2019 Dodge Challenger SRT Hellcat Redeye

Da Kurt skulle ha seg ny Challenger var han sikker på at han ville ha det mest brutale han klarte å få tak i. Med 797 hestekrefters V8 må vi si han nådde målsettingen sin.

Denne artikkelen er publisert i AMCAR Magazine #5-2023


Kurt Bøhn er bosatt i Kristiansand og har etter hvert opparbeidet seg en flott samling amerikanske biler. Han sier selv at han er mye bedre på å kjøpe biler, enn han er å selge dem. Det er han vel ikke helt alene om å kjenne på, vil vi tro. Det hele startet i 2009 etter at ungene til han og kona hadde flyttet ut. Kona hadde alltid drømt om 1967 Ford Mustang, og da benyttet Kurt muligheten da han var i USA på en av sine mange jobbreiser til å finne et aktuelt objekt. Det endte med at det ble kjøpt en rød Ford Mustang Convertible med hvitt interiør, 302 Ford Racing V8, forsterket C4 automat og 3,25:1 bakaksel med sperre. En fantastisk bil som du kan lese mer om i blad #4 fra 2018 av Amcar magazine.

Deretter ble det en 1970 Plymouth ‘Cuda med 426 hemi, som han brukte en god stund på å restaurere og oppgradere. Denne heftige saken kan du lese om i blad #3 av Amcar magazine fra 2016.
- Etter flere gamle biler ble det etter hvert et ønske om noe mer moderne, som ikke krever at jeg har med verktøy og reservedeler i bagasjerommet for å dra på langtur. Da fikk jeg tak i noe heller spesielt, kalt Mopar 17. For de som ikke vet hva Mopar 17 er, så kan jeg kjapt forklare det. I 2017 hadde MOPAR 80-årsjubileum og lagde i den forbindelse en jubileumsutgave av Challengeren. Den ble levert i two-tone med enten sølv eller blå som kontrastfarge til det sorte. Alle ble levert med shakerhood, vinge bak og manuelt gir. Den hadde en 392 HEMI, MOPAR kaldluftinntak, tårnstag og firestemplete Brembo-bremser. Det ble lagd 80 eksemplarer i blå og 80 eksemplarer i sølv. Jeg hadde nummer 39 av de blå. En kanon bil på alle mulige måter, men når du er vant til en rimelig heftig ’70 ‘Cuda så blir de 485 hestekreftene i en slik bil rett og slett for lite i forhold til hva jeg hadde sett for meg. Den bilen ble derfor solgt videre, så den er fremdeles i Norge, forklarer Kurt.

485 hestekrefter er ikke nok
I og med at Kurt ikke så seg fornøyd med 485 hestekrefter, så han ingen grunn for å holde igjen. Han ville ha det mest brutale han klarte å få tak i, og da var en Dodge Challenger Hellcat Redeye et naturlig valg. Frem til 2019 hadde du muligheten til å kjøpe Dodge Challenger Demon, men denne sluttet Dodge å produsere i 2019, inn kom dermed Challenger Hellcat Redeye. Den fikk den samme 6,2 liters V8-motoren som sto i Demon-utgaven, med 797 hestekrefter. Den fikk også panser med dobbelt luftinntak på, samt understell designet for banekjøring og en forsterket åttetrinns automatgirkasse. Kvartmila gjør den unna på brutale 11 sekunder og den har en toppfart på 327 kilometer i timen. Du kunne også bestille Redeye-utgaven med widebody-pakke. Den består av bredere skjermer, 20x11 tommer store aluminiumsfelger, Bilstein-dempere med tre innstillinger, 305/35-20 Pirelli performance-dekk og sterkere stabilisatorstag.
- Jeg bestemte meg tidlig for at det var tre farger jeg ville ha. Octane red, blå og Cinnamon Stick oransje. Jeg ville ha sort skinninteriør, også ville jeg ha soltak. Dette viste seg å være en litt vrien kombinasjon å få til, både fordi amerikanerne er glade i sterke interiørfarger, og så ser de ingen nytte i å ha et soltak når de har air condition. Etter hvert fant jeg en aktuell bil i Illinois som var blå, men de nektet å selge den ut av landet. De fortalte at det var nok av kjøpere i USA, så de orket ikke bruke tid på fortolling og alt papirarbeidet det medfører. I tillegg er de ikke noe glad i å selge biler cash, da de helst vil selge nedbetalingsplaner og slike ting. Etter en stund fant jeg på ny en aktuell bil, og det er den jeg har i dag. Der fikk jeg først samme beskjed, de var ikke interessert i å bruke tid på å sende den ut av landet. I tillegg var de litt skeptisk til overføring av penger fra utlandet, sier Kurt.

Båten rekvirert grunnet krigen

Kurt forstod etter hvert at de hadde lyst å trekke seg fra avtalen og vurderte dermed å reise over til USA for å kjøpe bilen der nede, for så å ordne frakt til Norge selv. Så kom han på at han hadde lest at det var en norsk bilforhandler som hadde blitt forhandler av Dodge og Ram. Det var Sandven AS i Bergen. Kurt plukket opp telefonen og ringte Henrik Sandven på en søndags kveld og forklarte problemstillingen, med et håp om å få hjelp fra en norsk Dodge-forhandler. Kurt sendte over annonsen til Henrik Sandven og Henrik startet jobben med å påvirke den amerikanske forhandleren. Det viste seg at Henriks kontakt i USA bodde bare 20 minutter fra den amerikanske forhandleren, så kontakten reiste bort for å ordne handelen. Mandags kveld ringte Henrik opp til Kurt og forklarte at bilen var nå kjøpt og alt var i skjønneste orden. Da gjenstod bare jobben med å få den til Norge.
- På dette tidspunktet var vi midt i coronapandemien og etterspørselen etter 20 fots containere var enorm. Det var derfor helt umulig for meg å få fraktet den til Norge på den måten. Derfor fikk jeg tak i en ro-ro båt som skulle over og fikk bilen på plass der. Så skulle det vise seg at USA rekvirerte den båten for å sende utstyr til Ukraina på grunn av krigen, så da ble det å skaffe en ny båt uka etter. Selv om det tok litt lenger tid og ble litt av ei melkerute, så endte bilen til slutt opp på havna i Drammen, forteller Kurt.

En håndfull
Som nevnt litt tidligere i artikkelen hadde det seg slik at Dodge solgte alle Challenger Demon de produserte i 2019, og trengte en modell som kunne vedlikeholde forbruket av bakdekk i USA. De tok da motoren, automatkassa og drivlinja fra en Dodge Demon, inkludert line lock og launch control-systemet, og stappet den inn i en Hellcat. Effekten er noe mindre enn i Demon, da tilgangen på luft til motoren er begrenset, selv med doble snorkler i panseret og at den ene lykta er tatt vekk for å lage et luftinntak. I motsetning til Demon har ikke det å kjøre racefuel noe for seg, da Redeyes ECU ikke er klargjort for flexfuel, slik den litt hissigere storebroren er. Med Bilstein dempere med flere moduser og brede bakdekk så produserer Challenger Hellcat Redeye 0.95g med grep på hjula og 797 hestekrefter ut av V8-motoren på 6,2 liter. Den har stålblokk og aluminiumstopper med 16 ventiler. Lufta trykkes inn i motoren ved hjelp av en kompressor og ut kommer altså 958 Nm dreiemoment. Ifølge Car And Driver som kjørte en test på denne bilen i 2019 så er dette en brutal maskin som spiser opp bakdekk før du rekker å tenke deg om. De kjørte kvartmila på 11,8 sekunder, som er ett sekund saktere enn Dodge selv har ført opp. Dette er trolig fordi bilen ikke får grep før den smeller inn tredjegir. Den har skivebremser med seks stempler foran og 15,4 tommer store bremseskiver. Bak har den 13,8 tommer store bremseskiver. De er ventilerte både foran og bak.

Tidlig på sommeren i 2022 sto endelig Challengeren på norsk jord med norske skilter, klar for at Kurt skulle finne det for godt med en kjøretur. Kjøreturer har det også blitt, både i Norge, Sverige og Danmark. Nå står snart det famøse løpet «Eurorally» for tur, hvor 150 biler stiller til start på det som er en kjøretur gjennom Europa med heftige sportsbiler og superbiler.
- Bilen har fått oppgradering i form av vinyl på siden av bilen. Hellcat-logoen er klistret på av et firma i Kristiansand, samt at den har fått Dodge-logo i vinyl nede på kanalen. Ellers er bilen original. Den er en håndfull å kontrollere slik den er nå, og det gjør at du må bruke innsida på hodet en del når du kjører. Den har traction control, men den er ikke kraftig nok til å stoppe hjulene fra å spinne, selv om den står på. Du har også tre forskjellige moduser du kan velge, der Eco-modusen gir bilen 500 hestekrefter og en silkemyk girkasse. Setter du den i track eller drag-mode så girer den knallhardt og du får alt pulveret motoren klarer å klemme ut. Jeg ser derfor ingen grunn for mer effekt, for den skremmer meg nok akkurat slik den er, avslutter Kurt.