Dominator Camaro - 1968 Chevrolet Camaro
1968 Chevrolet Camaro
Dominator Camaro - 1968 Chevrolet Camaro

Dominator Camaro - 1968 Chevrolet Camaro

Det er absolutt ingen som undervurderer hvor heftig denne Camaroen er. Det er den rett og slett for brutal til.

Det er noe ubeskrivelig deilig når du som journalist kan innom slike biler som dette. Biler som du hører på lang avstand, som du med litt frykt setter deg inn i. Biler som river seg løs fra asfalten som et utemt dyr. I tillegg er det jo en god gammel oppskrift: Big block, kompressor, manuell og bakhjulsdrift. Eieren er 23 år gamle Emil Onsum Mathisen fra Brøttum. Emil jobber til det daglige som anleggsmekaniker, mens han på fritiden driver med bil. Det går derfor i motor fra tidlig om morgenen, til sent på kveld. I oppveksten ble Emil og hans bror bitt av bensin-basillen tidlig. Emils far er en ihuga amcar-entusiast og allerede i en alder av seks år så startet Emil med cross-kjøring. Det gikk derfor mye i sykkel i de yngre år.
- Jeg har enda noen sykler, men etter jeg kjørte opp for bil så har det vært biler som har vært hovedfokuset mitt. Den første bilen jeg kjøpte var en 1973 Chevrolet Camaro. I tillegg ble det kjøpt noen Volvoer og slikt, ungdomsbiler om du vil, som også har vært innom tunet her. Det har derfor blitt mye tid i verkstedet. Å ha muligheten til å dele den hobbyen rett utenfor stuevinduet med min far og min bror har vært skikkelig fint, forteller Emil.

Det er også med Emils far at hele historien med den brutale Camaroen startet. I 2017 kjøpte Emils far, Stian Mathisen, denne Camaroen av Odd Guttorm Kristiansen. Odd hadde på sin side kjøpt bilen i 2015 av Arild Mo Haugan som hentet bilen til Norge. Da Emils far ville selge bilen i 2021 bestemte Emil seg for at denne ville han ikke la gå fra seg.

Brutal maskin
Da Emil kjøpte den var den forholdsvis lik som i dag, sett bort fra motoroppsettet. Den gangen sto det en 383 stroker i den, men Tremec TKO600-girkassen og den tiboltede bakakslingen var allerede montert. Bakakslingen var oppgradert med Strange stikkaksler med sperre, og var hengt opp i en fourlink bakstilling. Ytterst er det skivebremser med Wilwood bremsekraftforsterker. Hjulhusene var allerede omsveiset da den kom fra USA og dette ga plass til de store 325 Nitto bakdekkene kledd rundt de 12 tommer brede Aero-felgene. For bedre styring hadde Odd Guttorm Kristiansen oppgradert til tannstangstyring fra Flaming River, som med mye annet Odd hadde forandret på. Innvendig var det montert et halvbur, Autometer målere, Sparco bøttestoler med tilhørende firepunktsbelter. Alt dette er godkjent i vognkortet. Det var altså langt unna slik den så ut da den rullet ut av fabrikken en gang i 1968.

1968 Camaro
De fleste som har hengt med i dette gamet en stund er godt kjent med hva en 1968 Chevrolet Camaro er, og har sikkert perfekt kontroll på absolutt alt om disse bilene. Er du en av de kan du sikkert hoppe til neste avsnitt av historien om Emils Camaro. For nye lesere som kanskje først nå plukker opp et Amcar Magazine tar vi likevel oss tid til et lite sammendrag. Første generasjon Camaro, som Emils bil er, ble lansert for modellåret 1967. Den var bygd på GMs nye F-body plattform som også GM bygde Pontiac Firebird på. 230cid rekkesekser var standardmotor, men en rekke Chevrolet V8-motorer var tilgjengelig om du bladde opp noen dollar ekstra. Første generasjon ble produsert fra 1966 til og med 1969 som årsmodeller 1967-1969. 1968-modellen kom som både todørs fireseters hardtop og convertible. I 1968 lanserte Chevrolet en ny grill med rektangulære parkeringslys, nye baklys og nye markeringslys både foran og bak. Fordi et nytt friskluftsystem ble montert på 1968-modellen fjernet også Chevrolet de små sidevinduene foran. Camaroen kom i utgangspunktet i tre forskjellige spesialutgaver; RS, SS og Z/28. Jo mer penger du la på bordet, jo flottere og mer muskulær bil fikk du av Chevrolet. RS-utgaven, eller Rally Sport, kom med skjulte hovedlys, grill i full bredde, parklys under fangeren, RS-emblem, ryggelys, list på nedre del av bilen og kromlist i hjulbuene.

SS-utgaven var en performance-utgave som ga deg forhøyet panser med luftinntak, SS-emblem, 350 eller 396 cid V8 og karosserioppgraderinger for å tåle den økte effekten, rød stripe på dekksidene og oppgradert bladfjæring. Den heftigste utgaven var med Chevrolets 325 hestekrefter sterke 396 cid V8. Denne kom med fireports forgasser og hydrauliske løftere, og du kunne velge mellom tretinns manuell, firetrinns manuell og Turbo Hydra-Matic automatgir.

Bølla blir mer bøllete
Som forklart var Emils Camaro ganske rå før han tok over bilen. Sort Camaro med bøllete oppsett er tøft, uansett hvem du spør. For Emil ble ikke dette tøft nok, så en ny plan ble lagt. Emil hadde allerede kompressoren liggende. Det er en Weiand 8-71 kompressor. Denne ville Emil bruke, men da måtte det en passende motor til. Derfor kjøpte Emil en 502 Big Block som han sendte til Jørn Anundsen i Risør for å sette sammen. Motoren er nå oppgradert med mekanisk rollerkam, vippearmer, h-profil Eagle råder, smidde stempler og to Holley 750 dobbelpumpeforgassere. På toppen av dette havnet da altså Emils kompressor.
- I tillegg monterte jeg firerader aluminiumsradiator og noen målere for å følge med på hva som skjer i motoren, i tillegg til det som sto der fra før. Det er også målere fra autometer, som var brukt i bilen, men nå kan jeg lese av ladetrykk, bensintrykk og bredbåndslambda. Resultatet av alt dette ble en rimelig heftig motor, forklarer Emil.

En utfordring du møter på med et sånt tårn av en kompressor er jo å få lagt ned panseret. Emil løste det på mesterlig vis ved å skaffe seg et panser som allerede var skjært hull i. Da var det bare å skjære litt til, så gikk den over uten problemer og han kunne spare sitt eget panser fra smerten å bli skjært i. Etter at dette var gjort ble neste skritt på veien et eksosanlegg som passet til bilen. Emil sveiset derfor et tretoms eksosanlegg i rustfritt stål. Dette begynner ved en 3,5 toms stor collector som henger på endene av et par Super Competition headers.

Siden Emil kjøpte bilen i 2021 har den forandret seg en del, men det bøllete stuket har bare blitt enda mer forsterket siden da. Bilen blir flittig brukt og småturer til butikken og slikt er noe Emil mer enn gjerne tar Camaroen med ut på. Litt lengre turer for å dra på Biltreff er han heller ikke redd for.

- I fremtiden er det mye småtteri som en kanskje kunne tenkt seg å fikse. Aluminiumstopper på motoren hadde vært moro å ha, litt ny lakk og slikt hadde også vært gøy, selv om det er veldig fint slik den er i dag. Det går an å stille den ut, selv om du ikke trenger å være helt hysterisk redd for bilen. Så vi får se, det koster ganske mye for en fyr i oppstartsfasen av livet sitt, så en får ta en ting av gangen, avslutter Emil.