Drømmen om rallylegenden - 1992 Lancia Delta HF Integrale EVO 1 Limited Edition
Deilig bakende
Drømmen om rallylegenden - 1992 Lancia Delta HF Integrale EVO 1 Limited Edition

Drømmen om rallylegenden - 1992 Lancia Delta HF Integrale EVO 1 Limited Edition

Dere skal nå få bli med Nicolai på en reise som startet som en ung gutt, som til slutt endte opp med at han i dag sitter bak rattet på sin drømmebil. En Lancia Delta HF Integrale Evo 1 Limited Edition.

Denne historien begynner med en mye yngre Nicolai, som for øvrig heter Endsjø til etternavn. Det er sommer tidlig på 90-tallet og rundt blokka der han på det tidspunktet bodde, høres lyden av barnelek og fuglekvitter. En annen lyd kan også høres og det er nemlig lyden av en nitrobil, altså en radiostyrt bil med forbrenningsmotor. Det var en av naboguttene til Nicolai som eide denne og denne bilen skapte stor interesse blant guttene som med store øyne kikket på at den radiostyrte nitrobilen dro av sted. En slik måtte Nicolai ha. Det tok et år med hardt arbeid med husarbeid og sparing av ukelønn før han endelig hadde råd til en. Med lomma full av penger sto den da 14 år gamle gutten med et av sine til da største dilemma rett foran seg: Ford Escort Cosworth eller den kule bilen ved siden av med vingen på taket.
- Jeg falt helt pladask for Lanciaen, som var bilen ved siden av. I tillegg hadde en annen kompis av meg Escorten fra før, så det var kulere å ha noe ingen andre hadde. Det var helt vilt første gangen jeg fylte bensin på den, startet den opp og fikk prøvd den. Det morsomme er at jeg har denne bilen enda, selv om den sikkert er reparert 100 ganger, ler Nicolai.

Utover 90-tallet flyttet Nicolai litt rundt og minnes godt hvordan det var å flytte fra Oslo Øst til Bærum. I motsetning til hvor han tidligere hadde bodd, var det mye fine biler i Bærum. Prangende dollarglis ble mer og mer vanlig for den unge pjokken som stadig klamret seg fast til nitrobilen sin. En dag fikk plutselig Nicolai øye på et sett hovedlykter han dro kjensel på inne på en parkeringsplass. Han fikk lov av sine fosterforeldre å løpe bort for å sjekke ut hva det var.
- Jeg ble helt vill. Der sto det nemlig en sort 16-ventilers Lancia Delta. Jeg fløy rundt bilen som den snørrvalpen jeg var. Etter hvert kom eieren tilbake til bilen med datteren sin, og den lyden bilen laget da den dro på ut av parkeringsplassen var helt enorm. Det var første gangen jeg hadde hørt lyden av en slik turbobil, og da var jeg mer sikker enn jeg noen gang hadde vært tidligere. Det var Lancia Delta som var greia for meg, sier Nicolai videre.

Nicolai ble gradvis bare mer og mer lidenskapelig for den italienske legenden, og begravde seg i artikler om rallyhistorien til bilen. Dette var før en kunne google bilder av ting, så det at han også fikk sett en hvit HF Delta 4x4 i Tønsberg gjorde ikke ting noe bedre.

Velfortjent legendestatus
Nicolai har hatt totalt tre eksemplarer av rally-legenden i sitt eierskap. Den første ble kjøpt i 2009 av Gjestrum Larsen i Larvik, som den gangen var Norges eldste Saab-forhandler. Nicolai ble tipset om at det sto en rød 8-ventilers Lancia der. Det var noe småtteri med bilen som måtte tas, men ikke noe som skremte Nicolai. Han reiste derfor ned til forhandleren og de ble enige om en pris. Etter 12 år med drømmer satt han endelig bak rattet på sin helt egne Lancia Delta HF. Turen hjem til Oslo, hvor han på det tidspunktet bodde (selvfølgelig med et skrytestopp i Sandefjord for å vise frem bilen til venner og familie), bekreftet at dette var helt riktig for Nicolai. Følelsen av å sitte der med rattet i hendene, mens rekkefireren foran jobbet symfonisk og standhaftig, var akkurat slik Nicolai hadde sett det for seg.

 

Er det en ting som er sikkert, så er det at Nicolai kunne pratet i dagevis om Lancia Delta. Lidenskapen er til å føle på når han legger ut om bilens historie og hans interesse for den. For at ikke denne artikkelen skal bli unødvendig lang, hopper vi derfor noen år frem i tid, til da han til slutt endte opp med den grønne Lanciaen du i denne artikkelen ser avbildet. Nicolai skjønte etter hvert at det var en EVO han virkelig ville ha. Evo, som er kort for Evoluzione, er en videreutviklet utgave av Lancias Delta Integrale. Med firkantede skjermbreddere og en vinge på taket var det lett å få øye på disse. Evoen ble utstyrt med oppgradert styring og sterkere bærearmer for bedre veigrep. Firehjulstrekken er hentet fra et Fiat-system og motoren foran var en 2-liters turbomotor som produserte 210 hestekrefter. Dette gikk ut til firehjulstrekken gjennom en femtrinns manuellkasse. Evo 2, som kom et par år senere, fikk en litt kraftigere motor på 212 hestekrefter. Tilgjengelig ekstrautstyr på bilen var i 1993 kun air condition, i og med at ABS, tåkelys og Recaro-stoler nå var standard. Hf Integrale Evo2 hadde en effekt på 212 hestekrefter når motoren passerte 5740 omdreininger og akselererte fra stillestående til 100 kilometer i timen på 5,7 sekunder. Rallyutgaven av Delta HF Integrale stilte til start i sitt første rallyløp i 1987-sesongen og dominerte verdensmesterskapet det samme året. Lancia vant konstruktørmester med Deltaen i 1987, 1988, 1989, 1990, 1991 og 1992. De vant førermesterskapet i 1987, 1988, 1989 og 1991. Det er totalt 10 verdensmesterskap i lomma for Deltaen. Det gjør at du ender opp med legendestatus.
- Jeg begynte jakten på en EVO som var i sånn noenlunde god stand. På det tidspunktet var det fremdeles mulig å finne noen i bruksstand, det er ikke sånn som nå der du enten kjøper et prosjekt eller en strøken bil. Jeg reiste derfor rundt og kikket litt på noen av de bilene som dukket opp for salg, men det var ingen av de som ga meg helt rette følelsen. Når jeg kjøper bil, kjøper jeg 100% med hjertet og 0% hjernen. Drømmen var en hvit eller svart 16-ventiler, men det viste seg vanskelig å finne en akkurat slik jeg ønsket den. Jeg tok derfor kontakt med Tom Fjalestad, som er den jeg vet om som har importert flest Lancia Deltaer til Norge. Vi ble enige om å møtes og da jeg gikk inn i showroomet hans inne på Auto Ital så stod det en Final Edition der, sammen med en grønn Limited Edition. Jeg la umiddelbart merke til at den grønne Limited Editionen ikke hadde skilter og at den hadde noen kosmetiske utfordringer. Jeg slo meg ned i stolen og tok en prat med Tom, hvor jeg forklarte frustrasjonen min rundt det at jeg ikke fant riktig bil. Da dro Tom litt på det før han spør meg «Du Nico. Vi skal ikke bare selge deg den der da?» og pekte på den grønne Evo1 Limited Editionen jeg hadde sett på tur inn, forteller Nicolai.

Evo 1 er utstyrt med samme 16-ventilers motor som Evo 2, men er uten katalysator. Bilen hadde levd majoriteten av sitt liv i den Italienske byen Torino, før den hadde et kort stopp i Stuttgart, før den til slutt kom til Norge. Nicolai var klar over at dette var kostbare biler, men etter en prat ble Nicolai og selger Tom enige om en pris som var innenfor Nicolais budsjett. I ettertid av at det ble inngått en avtale skulle det gjøres noen mindre utbedringer på bilen. Det ble straks mer alvorlig da motoren totalhavarerte. Tom tok dette svært alvorlig og en total motoroverhaling ble utført før Nicolai fikk hentet bilen. Det ble en lang periode med venting. Handelen ble utført i juni, men Nicolai fikk hentet bilen først den 6.desember. Der ble den satt i garasjen og hentet frem først i mai påfølgende år, da Nicolai hadde ordnet med prøveskilter.
- Jeg kjørte rundt i syv timer i strekk den dagen. Det var kjøring helt uten mål og mening, men jeg bare elsket følelsen. Registreringen av bilen tok jeg da feriepengene kom, også ble det litt arbeid med å få Vegvesenet med på å registrere bilen på Tynset. De har nemlig HF som bokstaver, så det passer jo bilen godt. Siden den gangen har det bare vært vedlikehold, skruing og kos uten større utfordringer, sier Nicolai videre.

Deltaen er i stor grad akkurat slik den var da den trillet ut fra fabrikken i Italia i 1992, men det er satt på en litt grovere eksos. Det er også montert en justerbar boost-controller, samt Eibach senkefjærer som senker bilen 25mm. Den har originale 17 toms Lanciafelger, som skal ligne på Compomotive-felger. Bilen har aldri vært på bane, da Nicolai har enda en bil i garasjen hjemme som er mer egnet til slikt bruk. Deltaen har derfor blitt brukt på lokale turer og noen langturer på Østlandet, noe den har fungert veldig godt til.
- Jo eldre jeg og bilen blir, jo mer bevisst blir jeg på at bilen kanskje skal få forbli så original som mulig. Det er noe med den historiske verdien en slik bil har, som har blitt viktigere og viktigere for meg jo eldre jeg har blitt. Tukler du for mye med det så er det kanskje ikke lenger den tidskapselen en slik bil er. Den er jo et rally-ikon av store dimensjoner. Så planen nå er videre bruk akkurat slik jeg har gjort nå i alle disse årene. Jeg har i alle fall ingen planer om å selge hverken den eller nitrobilen, avslutter Nicolai.