Drømmen om Toyota Supra - 1994 Toyota Supra
Drømmen om Toyota Supra - 1994 Toyota Supra
Drømmen om Toyota Supra - 1994 Toyota Supra

Drømmen om Toyota Supra - 1994 Toyota Supra

Det er ingen tvil om at dette kanskje er en av norges mest strøkne Supraer.

Enhver bilentusiast vet hva en Toyota Supra er og hvorfor den har den posisjonen den har i bilmiljøer verden over. Overdimensjonert drivlinje, sterk motor og et pent design. En formidabel GT-bil på alle mulige måter og for utrolig mange en drømmebil. Slik ble det også etter hvert for Holger Undlien.

Langt fra Toyota-entusiast
For Holger var det ikke japanske biler som sto øverst, selv etter at han så den første Fast And The Furious-filmen i 2001. Da forelsket han seg i Doms Charger, og i Dukes Of Hazzard-filmen var det General Lee som gjaldt.
- Onkelen min hadde alltid sånne «17-mai biler» som vi kalte det den gangen. Gamle veteranbiler som han skrudde på og da ble jeg skikkelig hekta, og da vi vokste opp hadde faren min masse Saaber, så min første bil ble en Saab 900 Turbo som faren min hadde eid en god stund. Så de første årene var det kun Saab som gjaldt.

Fascinasjonen for Toyota Supra kom derimot en sen sommerkveld da han var ute med en kompis og hans Supra. De lå side ved side, Holger med Saaben og kompisen med Supraen. Et dragrace var nå på gang. Begge giret ned, turtallet fra begge bilene økte og startskuddet går.
- Det føltes som jeg sto helt stille. Supraen bare skøyt fart. Nå skal det sies at denne Supraen var trimmet en del, men jeg var likevel i sjokk. Etter den gangen har det vært Supra som har vært drømmen.

Drømmen går i oppfyllelse
Det tok litt tid før Holger klarte å få tak i en Supra og som substitutt har det gått med utallige gamle bakhjulstrukne Corollaer og Carinaer opp gjennom, men i 2015 fikk han endelig muligheten til å kjøpe sin aller første Supra. Det var en klin original bil som den gangen var hvit med beige skinninteriør. Med på kjøpet fulgte en rusten bagasjeluke, rust i taket og rust i motorrommet. Under var heldigvis bilen fri for rust og fin å se til. Holger hadde bilen slik et års tid før han startet på den lange prosessen med å få bilen så flott som den er i dag.
- April 2016 startet jeg jobben med å ribbe bilen og begynte med å ta ut motor og gir. Deretter ble resten av bilen demontert. Det påfølgende året ble rusta fjernet og bagasjeluka ble byttet ut med en uten rust. Turboene ble overhalt, det samme med motoren. Den fikk nye lager, simmeringer, pakninger og alt av slanger og ledninger ble byttet ut. Jeg monterte også da H&R Monotube coilovers, bakstillinga fikk Strongflex polyforinger og det ble montert stålomspunnede bremseslanger hele veien rundt.

Bilen ble så lakkert i en flott og dyp gråfarge hentet fra BMW sitt fargekart. Lakken ble mellomslipt to ganger før klarlakken kom på, en jobb som har gitt et fantastisk flott resultat. For å gi et bilde over detaljnivået Holger legger seg på så er det verdt å fortelle at når bilen ble skrudd sammen igjen ble alle bolter på bilen byttet ut med titanbolter i gull, dette for å matche fargen på felgene som sto på den gangen. 17.mai året etter var endelig bilen ute på sin første prøvetur.
- Jeg ønsker at ting blir gjort skikkelig. Derfor var det for eksempel viktig for meg at innsiden av dørene også ble lakkert og fikk ny fuktsperre, slik at dersom jeg skal gjøre noe som for eksempel å bytte en høyttaler så er det nylakkert, blankt og fint også bak dørtrekket. Når jeg da ser hvor flott det er der også, så gir det meg en god følelse innvendig, forklarer Holger.

Showklar
Resultatet av den særdeles nøye oppussingen ble at Holger fikk spørsmål om å stille ut bilen sin på det store bilshowet «Classic Car Show» i Trondheim, men interiøret var ikke helt klart. Gulvmatten var byttet til en svart en, men interiøret ellers var fremdeles beige. Dette ble derfor byttet ut og nye Recaro Speed stoler i svart skinn ble satt inn. Samtidig fikk resten av interiøret også svarte detaljer.
- På det tidspunktet sto det første settet med Work-felger jeg kjøpte med gullsenter på. Høsten 2018 kjøpte jeg et sett Volk-felger som jeg demonterte, glassblåste og lakkerte opp med grått senter og blank kant. Problemet da var jo at alle boltene på bilen var gullfarget for å matche de gamle felgene. Da ble det litt av en jobb med å bytte ut alle de boltene med blanke bolter for å matche de nye felgene, humrer Holger.

Det å være tro til bilens linjer har vært viktig i prosessen med å sette dette bygget sammen, derfor har Holger valgt en relativt vanlig, men særdeles smakfull sammensetning av TRD vinge bak, en RMM leppe foran også er alle lyktene på bilen byttet til lykter fra faceliften.

Det legendariske hjertet
Noe av det Supra er mest kjent for er den legendariske 2JZ-motoren. Originalt er den på 3 liter og har et twin turbo oppsett som yter i overkant av 300 hestekrefter fra fabrikk. Konstruksjonen på denne har vist seg å være særdeles solid og har derfor vært et yndet objekt å trimme på. Du kan dermed få ut mye effekt uten at du nødvendigvis måtte bytte ut dyre deler innvendig i motoren.
- Jeg hadde kjøpt et singelturbo-oppsett og da bilen sto inne vinteren 2020 ble fristelsen for stor. Da monterte jeg en Borgwarner SX362 turbo, Tial 44mm wastegate, 4 toms ETS intercooler med tilhørende trykkrører samt HKS eksosanlegg. Når det er sagt er deler av eksosanlegget laget hjemme i garasjen for å tilpasses det nye turbo-oppsettet, men mesteparten av det er HKS. Det ble også laget en screamer-pipe som gjør at lyden i eksosen høres helt spinnvill ut når wastegaten åpner.

Selv om detaljnivået på dette bygget er helt fantastisk er Holger likevel ikke redd for å bruke bilen. Den kjøres mye om sommeren, har deltatt på trackdays og dragrace i Trondheim.

Petimeter
Som det kommer frem av denne artikkelen er Holger særdeles nøye og ønsker at bilen hans skal se helt riktig ut. Det har ført til at han har prøvd forskjellige felger, vinger og lepper og selv med TRD vinge, RMM leppe og Volk-felger så stemte likevel ikke ting helt. Derfor kjøpte han seg et tredje sett felger. Denne gangen Work meister S13P i 11,5 tommer brede bak og 9,5 tommer brede foran.
- Det er først nå jeg endelig føler bilen er slik jeg ønsker den, nå ser den akkurat så grom ut som jeg alltid har lyst til, avslutter Holger.