DS med nydelig hyllest til 70-talls ikonet
Originalen og den nye hyllesten.
DS med nydelig hyllest til 70-talls ikonet

DS med nydelig hyllest til 70-talls ikonet

DS SM Tribute viser hvordan Citroën SM kunne sett ut i 2025.

Citroën SM er en av 70-tallets kanskje mest kjente biler, og var kjent som en teknologisk triumfferd når den dukket opp som en futuristisk drømmebil på Geneve-utstillingen i mars 1970. Den gikk i salg i Frankrike høsten samme år, men av ulike årsaker ble bilen aldri noen salgssuksess. Dette til tross for overveldende skryt i motorpressen, samt en rekke teknologiske løsninger fra øverste hylle, pluss en Maserati V6-motor som ga bilen raske ytelser.

Etter det første hele året i salg (1971) gikk salgstallene drastisk ned for hvert år, og i 1974 gikk attpåtil Citroën konkurs. De ble reddet av Peugeot, som så frigjorde seg fra Maserati i 1975 (de ble reddet av Alessandro De Tomaso), og uten noen motor så var det slutt for produksjonen av

Citroën SM er en av 70-tallets kanskje mest kjente biler, og var kjent som en teknologisk triumfferd når den dukket opp som en futuristisk drømmebil på Geneve-utstillingen i mars 1970. Den gikk i salg i Frankrike høsten samme år, men av ulike årsaker ble bilen aldri noen salgssuksess. Dette til tross for overveldende skryt i motorpressen, samt en rekke teknologiske løsninger fra øverste hylle, pluss en Maserati V6-motor som ga bilen raske ytelser.

Etter det første hele året i salg (1971) gikk salgstallene drastisk ned for hvert år, og i 1974 gikk attpåtil Citroën konkurs. De ble reddet av Peugeot, som så frigjorde seg fra Maserati i 1975 (de ble reddet av Alessandro De Tomaso), og uten noen motor så var det slutt for produksjonen av

DS opplyser intet om drivverk, men mangelen på eksosrør forteller oss at det her skjuler seg et elektrisk drivverk. Den nydelige fargen på konseptet er en SM originalfarge kalt Gold Leaf, mens man innvendig får en moderne fortolkning av interiøret med masse skinn, alcantara, gjennomsiktige infoskjermer og et rektangulært ratt.

Målene er omtrent som originalen: 494 (+ 3 cm), 198 (+14 cm) og 134 (+2 cm), men den nye versjonen sitter 3,5 cm lavere ned mot asfalten, og har i tillegg 22-toms hjul. Sjansene for produksjon er nok minimale, men det er i hvert fall hyggelig at DS velger å hedre den opprinnelige SM med et slikt flott konsept.