LSR – Land Speed Record
Fartsrekorden til lands. The land speed record. Verdens raskeste bil og verdens raskeste bilsjåfør. Det er hva det handler om, og har handlet om siden franskmannen Chasseloup-Laubat klarte 63 km/t i en Jeantaud 18.desember 1898. I dag står rekorden på nærmest ufattelige 1227 km/t, satt av Andy Green i Thrust SSC i 1997.
Innimellom disse to rekordene har det vært mengder med menn som har pushet rekorden videre. Med elektrisk motor, med bensinmotor, med dampmotor, med flymotor av ymse sort, med jetmotor og med rakettmotor. Samtidig har også rekorden ofte vært innhyllet i kontroverser. Mange rekorder ble omstridt av ACF – Automobile Club de France, av ulike årsaker. Det kunne være alt fra måleutstyret som ikke var godkjent av franskmennene, eller som i 1906 da Stanley-brødrenes aerodynamiske dampracer «Rocket» klarte 195 km/t målt over kilometeren på Daytona Beach, og 205 km/t målt over 1 mile. Franske ACF godtok under sterk tvil rekorden for kilometeren, men nektet å godkjenne den enda høyere hastigheten målt over 1 mile, fordi man enkelt og greit ikke godkjente en måleenhet som en mile. Voila!
Franskmennenes arroganse gjorde at mange amerikanske førere ikke brydde seg om dem, og etter at første verdenskrig var slutt var det plutselig en overflod av sterke flymotorer på markedet. I 1919 nådde den legendariske racerføreren Ralph de Palma nærmere 240 km/t i sin Packard 905 Liberty Racer utrustet med en 14,8-liters Packard «Liberty» V12 flymotor. Det var en stor forbedring over den eksisterende rekorden på 198 km/t, som ble satt av Lydston Hornsted i sin Benz på Brooklands i 1914, og som hadde vært førstemann til å sette rekorden på den offisielle måten alle må ta hensyn til i dag, nemlig at man kjører i begge retninger, for så å ta gjennomsnittshastigheten, slik at man ikke kan dra fordel av medvind.
Men selv om de Palma bare kjørte i en retning, så var hans hastighet såpass mye høyere enn Lydston hadde klart, slik at det ikke var noen tvil om at hans Packard var verdens raskeste bil i 1919. Amerikanske A.A.A. (American Automobile Association) godkjente rekorden, selv om de var fullt klar over lovverket som sa at man skulle kjøre i begge retninger. Det var garantert også de Palma selv klar over, så det kan virke merkelig at han ikke kjørte begge veier, slik at han ville fått oppmerksomhet over hele verden, og ikke bare i USA.
I USA fantes også Duesenberg-brødrene, og deres stjernefører Tommy Milton kom på ideen om å bruke to av de tre overflødige 5-liters rekkeåtterne som opprinnelig var laget for Indy 500 (en ny 3-liters grense gjorde at de ikke kunne brukes på racerbanen lenger). «Double Duesey» ble resultatet, og før Milton kunne gjøre et rekordforsøk med bilen, tok unge lovende Jimmy Murphy en testtur med bilen. Det resulterte i en hastighet på 241 km/t, som gjorde Milton rasende. Men da han fikk prøve bilen selv, gikk hastighetene i feil retning, og bilen og motorene ble strippet ned, gjenoppbygd og til slutt klarte Milton nærmere 250 km/t på Daytona Beach i april 1920. Men heller ikke her ble det kjørt i to retninger, og internasjonale A.I.A.C.R. (Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus, som med tiden ble til dagens FIA) nektet å godta rekorden, selv om den ble stående i USA, hvor den var offisielt godkjent av A.A.A. Daytona Beach tiltrakk seg alltid mange tilskuere, og en mann som hadde overvært både de Palma og Milton sine rekordforsøk var norske Sigurd Haugdahl.