Elbiler vil koste tusenvis av arbeidere jobben ifølge Akio Toyoda
Elbiler vil koste tusenvis av arbeidere jobben ifølge Akio Toyoda
Elbiler vil koste tusenvis av arbeidere jobben ifølge Akio Toyoda

Elbiler vil koste tusenvis av arbeidere jobben ifølge Akio Toyoda

Akio Toyoda advarer om følgene det vil få for arbeidslivet hvis elbiler blir det eneste som skal selges.

Toyota styreformann Akio Toyoda, tidligere sjef for konsernet, har i årevis vært ærlig om sine tanker rundt elektriske biler. Han har advart sterkt om ulike negative følger av å forby biler med forbrenningsmotor til fordel for kun elektriske biler, og mener regjeringer verden rundt har vært altfor kortsiktige og ivrige i sin tankegang når det gjelder elbil-satsing og målet om å forby alt nybilsalg av biler med forbrenningsmotor på lengre sikt.

Under et event ved Nagoya Universitet nylig, hvor Toyoda var invitert for å avduke en byste av sin far Shoichiro Toyoda, advarte han mot hva som vil skje på jobbmarkedet hvis elektriske biler blir det eneste som skal selges: 

“Det er 5,5 millioner mennesker som jobber i bilindustrien i Japan. Blant dem finner vi dem som har jobbet med motor-relaterte oppgaver. Hvis elektriske biler blir det eneste valget, inkludert for våre leverandører, så vil disse menneskene alle miste jobben sin», sa Toyoda til de fremmøtte.

Tidligere har Toyoda advart om at Japans strømnett ikke vil tåle belastningen hvis alle biler blir elektriske, og at landet vil gå tomt for strøm om sommeren hvis så skjer. Toyoda har derfor hele tiden påpekt at det beste for både miljøet, men også samferdsel generelt og jobbskaping, er en fremtid hvor man satser på ulike drivstoff til ulike formål, slik som f.eks hybrider og elbiler for personbiler, og hydrogen for tyngre nyttekjøretøy som busser og lastebiler.

Toyodas synspunkter har ført til at kritikere har pekt på Toyota som trege i miljøspørsmålet, og enkelte investorer har også uttrykt bekymring for slike meninger. Men til tross for slike kontroverser, så høster nå Toyota fruktene av sin strategi om ikke å binde seg til kun en drivlinje. For elektriske bilers fremgang hva angår salgsandeler har slakket drastisk av i 2023/2024 og har fått konsern som GM, Ford, Mercedes, VW og mange andre til å revurdere fullstendig sin tidligere strategi om å binde seg til EV-masten. Toyota derimot selger for tiden flere biler enn noen annen fabrikant i USA, hovedsakelig grunnet deres store utvalg av ulike hybridbiler.