Elbilpolitikk tar livet av forbrenningsmotoren – Bentley kutter ut sin ikoniske W12
i 2024 er det slutt
Elbilpolitikk tar livet av forbrenningsmotoren – Bentley kutter ut sin ikoniske W12

Elbilpolitikk tar livet av forbrenningsmotoren – Bentley kutter ut sin ikoniske W12

For oss bilentusiaster kommer det dårlige nyheter på løpende bånd, denne gangen fra Bentley.

Bentley skal, som så mange andre bilmerker, følge strømmen og gjøre hele sitt modellutvalg elektrisk innen 2030. Da er det vanskelig å argumentere for å beholde W12-motoren. Motoren ble først introdusert i 2003 og er en 6 liters twin-turbomatet W12 som du finner blant annet i Bentley Continental GT. Det er den eneste masseproduserte W12-motoren som er laget og er bygd av Volkswagen. Den heter WR12 48v og pumpet ut 552 hestekrefter den gangen den ble lansert i 2003. Du finner den enda i dagens Bentley Continental GT, men nå klemmer den ut hele 626 ville hester og 900 Nm med dreiemoment.

W12-motoren vil avslutte sitt liv med stil med Bentley Mulliner Batur. Den ble avduket august i fjor og det vil være kun et begrenset antall, 18 enheter over hele verden, som blir produsert. Der vil en finjustert utgave av motoren produsere 740 hestekrefter.

Bentley vil fortsette å tilby en potent 650 hk variant av 6,0-liters twin-turbo W12 for Continental GT, Bentayga, Flying Spur, Continental GT Mulliner og Flying Spur Mulliner. Det er forventet høy etterspørsel etter disse modellene, og de oppfordrer kunder til å bestille så snart som mulig. Når W12-motoren er borte, kommer den dessverre aldri tilbake.
- Vår progressive reise mot bærekraftig luksusmobilitet betyr å gjøre endringer på alle områder av Bentley Motors. Da vi først lanserte W12 tilbake i 2003 visste vi at vi hadde en mektig motor som ville drive både bilene våre og merket fremover i fart. 20 år og mer enn 100 000 W12-er senere er tiden inne for å pensjonere denne nå ikoniske drivlinjen, mens vi tar skritt mot elektrifisering, sa Bentley-sjef Adrian Hallmark.