En av landets største Instagram-stjerner – 2004 Nissan 350Z
2004 Nissan 350Z.
En av landets største Instagram-stjerner – 2004 Nissan 350Z

En av landets største Instagram-stjerner – 2004 Nissan 350Z

60-talls Porsche-farge, widebody, fete felger og dårlig feste i snø er tydeligvis oppskriften på en viral video!

Virale videoer til side. Bilen vi i dag presenterer trenger ikke gå viralt for å fortjene en reportasje, for den er virkelig et stykke uansett! Før vi går løs på bilen skal vi også presentere eieren. Han heter Njaal Sindre Wollebæk, er 28 år gammel, og har nylig bosatt seg i Svelvik. Eiendommen som nå har flere titalls millioner views på både Tiktok og Instagram. Njaal Sindre driver med mye rart. Først og fremst jobber han som elektriker, men på siden av er spekteret bredt. Han driver med foto og video. Han lager og selger tuftede gulvtepper med popkulturelle referanser via egen hjemmeside. Skating. Gaming. Og sist, men ikke minst: bil.

Den siste interessen, den vi bryr oss mest om, har han vokst opp med. Innad i familien har det alltid vært fart og moro, med en far som er Amcar-mann, og en oppvekst fylt med gocart, motocross og trail-kjøring. Som barn av 90-tallet er han også i helt korrekt alder for å like japanske sportsbiler. Fast & Furious og Need for speed skal ha en del av skylda der.
- Men det var tilfeldig at det ble Nissan. Jeg liker mye annet japansk, tysk og amerikansk, men japsebiler fra denne epoken skiller seg litt ekstra ut for min del, forklarer Njaal Sindre.

Les også: Et dypdykk i historien om Nissan Z

28-åringen omtaler seg selv som veldig impulsiv, og det var derfor han endte opp med en 350Z også.
- Jeg hadde kikket litt på disse og sett hvor kule de kunne bli. En ikonisk bil som blant annet dukket opp i Tokyo Drift, med heftige modifikasjoner. Det lå nok i underbevisstheten min da jeg lagret meg et søk på Finn. Da denne dukket opp tok det vel 15 min fra den ble lagt ut til at jeg sa at jeg kom for å se på den. Egentlig hadde jeg bestemt meg allerede før jeg dro, smiler Wollebæk.

Bilen kom inn som import fra Sverige i 2014, og har siden det hatt to eiere. Da Wollebæk kjøpte den 6 år senere var det mye som tilsa at denne bilen hadde blitt tatt godt vare på. Klink original. Alle servicer fulgt. Rustfri, og en overkommelig pris. Det er ikke hver dag at man finner disse urørt, så da var det ingenting å tenke på.

Bilen skulle dog ikke holde seg original særlig lenge. Først kom det på plass et sett med ST X coilovers, samt et nytt håndsydd ratt. Videre ble det montert en skjerm i midtkonsollen, før det kom nye felger på plass. Som en siste prikk over den berømte i-en, kom det på rosa Lotusblomst-dekaler på den da sorte bilen. Det var nok til at bilen fikk en spot på Stjørdal Motorshow i 2022. Men det var egentlig ikke helt nok for Njaal Sindre. Han ville gjerne ta det et steg videre. Derfor gjorde han nettopp det.

Les også: Fra kondemnert til kortløs-maskin – 2009 Nissan GT-R

- Jeg var aldri i tvil. Skulle jeg bygge bil så skulle det være med widebody-kit. Det hadde dog blitt litt utsatt på grunn av huskjøp og oppussing. En kveld satt jeg og spilte med en kompis som er helt rå på bil. Petter Midtskogen. Jeg sa litt spøkefullt til han uten forvarsel: «Vi skulle ikke bare bredda bilen min en dag, da?». «Jo, det skal vi da så absolutt gjøre» svarte han overentusiastisk, og 15 minutter etter var hele kitet bestilt, ler Njaal Sindre.
Arbeidet startet 25. desember i fjor. Da ble grunnleggende kappejobb gjort hjemme i garasjen, før bilen ble sendt til til Midtskogen sine lokaler for hjelp med resten av jobben. Kitet er en Rocket Bunny-kopi, og både kit og lakk ble utført bare på en ukes arbeid denne jula.
- Vi dro den litt ut på nyttårsaften, så det var en ganske tung dag å få ferdig jobben på første nyttårsdag. Formen der kunne jeg vært foruten, men vi kom i mål! Jeg hadde allerede en Rocket Bunny ducktail, så resten av kittet matchet veldig godt. Frontsplitteren som fulgte med ble kjapt byttet ut, og jeg har skaffet andre sideskjørt. Felgene ble også kjøpt i samme sving som kitet, så jeg visste de skulle passe. Det er Work T7R 2P-felger på 19 x 12 ET-40 bak og 19 x 11 foran. Dekkene ligger på 295/35-R19 bak, og 285/35-19 foran, forklarer Wollebæk.
Kittet ser rett og slett bøst ut, og har gjort bilen 16,5 cm breiere. Det supplementeres med øyelokk i carbon-look for å få bilen enda sintere. Det eneste som står igjen på eksteriøret er en ny diffusor, da 28-åringen ikke var veldig fornøyd med den som fulgte med.

Lakken er også noe spesiell. Både fargevalget og måten den er lagt. Njaal Sindre forklarer at han var innom minst 20 forskjellige farger før han landet på denne.
- Det ble mye prøving og feiling, men til slutt landet vi på denne. Det er en 60-talls Porsche-farge som heter Etna Blue. Fargen er krydret med bittelitt rosa flake som kommer frem i riktig lys, bare for å piffe den opp litt. Flaken matchet blant annet bremsekalipperne, som allerede var lakkert rosa for å matche Lotus-blomstene i den forrige versjonen av bilen, forklarer Wollebæk.
Flake-laget gir definitivt en kul effekt. Man må dobbeltsjekke om man så riktig om man ikke vet at det er der. Mekanisk er bilen holdt så å si original. Det betyr at det står i en 3,5 liters V6er fra Nissan på 287 hestekrefter, og en sekstrinns manuellkasse. Det eneste som er endret er at cat-backen i eksosanlegget er byttet, og den siste lyddemperen er fjernet
- Det gir en ordentlig fin lyd i den. De fleste tror hele anlegget er bygget om, men det er faktisk kun småting som får den til å låte så fint, forklarer Njaal Sindre.

Innvendig har vi allerede vært innom det håndsydde rattet og «Tesla-paden» i midtkonsollen. Ellers er det et deilig lysebrunt skinninteriør, trukket over seter som er like komfortable som de er sportslige. Men også her har Njaal Sindre skapt noe helt spesielt.
- Jeg har, sammen med Petter, trukket taket i Alcantara. Så stakk jeg hundrevis av hull i taket, og trakk fiberoptiske lystråder i hvert enkelt hull, som så samles i en modul i hanskerommet. Jeg fant ideen på slike pimpa luksus-Rolls Roycer på TikTok, og måtte prøve selv. Jeg ble veldig fornøyd med resultatet, og det er helt nydelig å kjøre med når det er mørkt ute, smiler 28-åringen, før han fortsetter:
- Bilen er fantastisk å kjøre. Det merkes overraskende lite at den har blitt breddet og har breie, fæle dekk og de greiene. Manuellkasse og forholdvis sprek motor funker også veldig bra, så sett bort fra litt mye støy så er det en fantastisk langtursbil.

Tilbakemeldingene lar ikke vente på seg på lokale treff og Cars & Coffee, men det er definitivt på sosiale medier hvor bilen har blitt lagt mest merke til. I skrivende stund har Njaal Sindre hele 31,4 millioner visninger bare på den ene Instagram-videoen han har lagt ut av bilen. - Det var dama som foreslo at jeg måtte prøve. Jeg filmet at jeg «slet» med å komme meg opp fra gårdsplassen etter det hadde snødd. Denne fikk fire millioner views allerede de første par dagene, så da var det bare å smi mens jernet var varmt. Dermed har jeg masse videoer av at jeg spinner i oppkjørselen. Folk er tydeligvis enkel å underholde, ler Njaal Sindre.

Her er videoen som Njaal Sindre har flest visninger på så langt:

 

Så langt har bilen gått smertefritt, i alle fall om man ser bort i fra et par nestenulykker hvor bilen har sklidd faretruende nære husveggen under some-innspilling. I alle fall mekanisk er det bare å vri om nøkkelen og peise på. - Jeg får vel takke de forrige eierne for godt bilhold! Jeg har i alle fall ikke hatt problemer, enten det er turer til Trondheim eller kortere småturer med frøkna. Fremover så hadde jo drømmen vært kompressor og luftsenk på bilen, men det er kanskje mer ønsketenking for øyeblikket. Hus og oppussing koster penger, og jeg har også skaffet meg en gammel Mercedes 450 SEL som skal få litt kjærlighet i vinter, så mye av fokuset skal nok gå til den. Til slutt må jeg få takket Petter så mye for hjelpen jeg har fått. Det har aldri blitt den bilen det er i dag uten han, avslutter Wollebæk.