En bil man elsker eller hater
1997 BMW 323 Coupe
En bil man elsker eller hater

En bil man elsker eller hater

«Hele greia ble utrolig herlig og provoserende, noe som har gitt blanda tilbakemeldinger fra publikum», forteller eieren av denne 1997 BMW 323 Coupe.

Markus Øyen er en fargerik personlighet fra Trøndelag som i dag jobber som oppretter i Kristiansund. Han har gjennom sosiale medier blitt kjent som en morsom skrue som sammen med kompisen Halfdan drar hjem de underligste prosjekter. Dette filmer de begge to og legger ut på deres YouTubekanaler. Halfdans BMW har vi tidligere vist frem i denne videoen. Markus ble bilinteressert som et resultat av en storebror som i Markus sin oppvekst dro hjem flere Opel Omegaer for å pusse opp. Markus, som på den tiden var rundt 12-13 år gammel, fulgte med det broren drev på med store øyne. Markus sin fascinasjon for BMW er også relatert til slekta hans. Både hans Oldefar, bestefar og farmor på farssiden kjørte hver sin BMW E28, mens Markus sin far på et tidspunkt hadde en BMW 850 CSI, og da hans mor og bror kjøpte hver sin BMW E39 var det spikeren i kista. Det var BMW som var greia. Som et resultat kjøpte Markus sin første BMW 3-serie E36 i en alder av 17, og siden da har det blitt 28 forskjellige E36er i Markus sitt eie.

Pågangsmot
Vi har ikke tid til å gå gjennom alle de 28 E36ene, så vi forholder oss til denne flotte doningen Markus har satt sammen. Bilen er en 1997-modell 323 Coupe. En ettertraktet doning i miljøet som for første gang ble registret i Norge av Jo Atle Spigseth Jørgensen desember i 2001. Mellom han og Markus er det fem eiere.
- Det hele startet med at jeg hadde gjort ferdig en annen E36 og dro på mitt første treff med den etter den var ferdig. På tur hjem fra dette treffet havarerte motoren på den, og siden det var såpass tidlig i sesongen var det litt kjipt. For å ha noe å cruise med så dro jeg til Mandal for å kjøpe en E36 cab og var godt fornøyd med det. 10 dager senere ringer en kompis av meg og spør om jeg har lyst på en BMW E36 coupe som han hadde behov for å bli kvitt. Det var altså denne 323 Coupen. Ikke hadde den takluke heller, så jeg så meg nødt til å kjøpe den også. Den var lurvete med rust i kanalene og rustbobler både her og der. Tanken var da å bruke den som vinterbil for å sladde litt, men i løpet av sommeren mistet jeg førerkortet da jeg var på sommerferie i nord i Trøndelag. Da måtte jeg sette igjen bilen der og dro hjem igjen til Kristiansund. For å få bilen nedover fikk jeg litt hjelp til å frakte den, men på vei hjem endte den dessverre i en lyktestolpe med most bakskjerm og en bakaksling som var flyttet innover i karosseriet. Da ble spørsmålet om jeg skulle sveise opp bilen i original stand eller om jeg skulle kline til med glassfiberskjermer som breddet hekken. Jeg gikk for det siste og satte i gang den påfølgende vinteren, forklarer Markus.

Det ble mange sene kvelder på verkstedet etter at Markus var ferdig på jobb. Han sveiset nye hjulhus slik at disse gikk helt ut til kanten av glassfiberskjermen. Du kan se hvordan han gjorde dette på hans YouTube-kanal. I og med at Markus jobber med det han gjør nøyde han seg ikke med skrudde skjermer på denne bilen. Skjermene ble slipt og sparklet slik at de til slutt lå perfekt inntil karosseriet, før de ble limt med BMW karosserilim. Andre detaljer på bilen ble også tatt før bilen ble lakkert, blant annet fjerning av for eksempel tåkelys. Til slutt ble bilen lakkert i den originale farge, 302 Madeira Violet. Det er kun tre andre E36 coupeer som har denne farge originalt i Norge. Da bilen var nylakkert og eu-godkjent tok det ikke lang tid før han fikk kløe etter å gjøre om bilen litt, slik at den stakk seg enda mer ut. En tur til Trondheim ble derfor planlagt.

- Jeg kontaktet Andreas Wibstad og diskuterte med han angående en livery til bilen. Jeg ville ha noe som var inspirert av både Need For Speed-spillene, The Fast and The Furious, samtidig som jeg ville ha det krydret med DTM-inspirerte detaljer. Andreas lagde derfor en del utkast og vi endte opp på det som står på bilen nå. Det er også masse intern humor der. For eksempel står det «Cargon Racing» på siden av bilen, dette er en referanse til råneplassen der hvor jeg vokste opp. Deretter ble denne liveryen sendt over til Wennevold Wraps i Trondheim som printet og monterte den for meg. I samme slengen ble felgene, som for øvrig er BBS RK i 8,5x17 og 10x17, levert til Tusvik Pulverlakk. Der ble de lakkert med sølv senter og rosa tønne med glitter for å hente igjen de rosa detaljene i liveryen. Hele greia ble utrolig herlig og provoserende, noe som har gitt blanda tilbakemeldinger fra publikum. Det er både elsket og hatet, forklarer Markus.

Se video: Malins widebody E46

Understellet er utstyrt med masse justerbare deler, fra coilovers til justerbare bærearmer. Dette er gjort for at Markus skal kunne justere bilen slik at den står akkurat slik han vil ha den, og det er vel vanskelig å si seg uenig i at stuket sitter godt på bilen, uansett om en synes den er tøff eller litt voldsom.

Glitter fra leketøysbutikk
Innvendig er det montert et par røde Bride-bøttestoler og en chassismontert IRP-shifter med lockout på femtegir og revers. Markus har også fått montert en USB-C ladeport i fra en 2020-modell BMW X1, noe som passet rett i de originale E36-hullene til setevarmen i midtkonsollen. Det er også montert et halvbur fra Pedersen Racing. Dette har Markus selv sveiset og lakkert. Det er lakkert i tre sjikt med flakes. Da Markus lakkerte dette hadde han ikke flakes i riktig farge, så han kjørte en tur på leketøysbutikken Ringo og kjøpte pynteglitter der og la det i klarlakken. Resultatet ble overraskende bra.

- Da anså jeg bilen som ferdig. Mange tror denne bilen ikke kan brukes, men jeg kjørte 10-12.000 kilometer med den i fjor sommer til diverse treff og turer jeg var på. Jeg hadde også fått godkjent søknaden min om å stille ut bilen på Ultrace i Polen, men fikk det dessverre ikke til i fjor, men planen er å hjulkjøre bilen ned denne sommeren. Det er bare mindre detaljer jeg kunne tenkt meg å gjøre ferdig på den nå, så jeg har egentlig begynt på et annet prosjekt. I og med at denne bilen ikke ble en slik herjebil som jeg først tenkte, så har jeg kjøpt et nytt E36-prosjekt som jeg nå har begynt å bygge banebil av for å drive med drifting, må prøve det også, forteller Markus avslutningsvis.