I februar 1937 besøkte Göring og Hitler Berlin Motor Show, og konserndirektør for Mercedes-Benz, Wilhelm Kissel, ga naturlig nok de to en egen omvisning. I Mercedes sin portefølje fant man den nye 540K Spezial Roadster som hadde hatt premiere på Paris-utstillingen høsten før, og da Göring så den ble han umiddelbart forelsket. Han begynte sporenstreks å diskutere detaljer, modifikasjoner og leveringstid, mens man bare kan anta at Hitler var mindre fornøyd. Der Führer var opptatt av at nazi-lederne ikke skulle være for flamboyante og oppsiktsvekkende utad, mens Göring var stikk motsatt med sine stadig mer voldsomme uniformer og dekorasjoner.
Spezial Roadster var eksklusive saker, og kostet hele 28.000 Reichsmark, som var 6000 RM mer enn en vanlig 540K. Spesialmodellen var basert på den korteste akselavstanden (298 cm), og alle ble omhyggelig bygd for hånd av Mercedes sine flinkeste fagfolk. 540K var en ekstremt rask bil for sin tid, med 115 hk fra sin 5,4-liters rekkeåtter, eller 180 hk hvis man koblet inn kompressoren fra Roots (den kom på automatisk når man ga full gass). Dette ga bilen en toppfart på 170 km/t, og det var det ikke mange biler som kunne leve med på den tiden. I mai 1938 testet det britiske bladet Autocar en 540K, og oppnådde en topphastighet på 168 km/t, som var det raskeste de noensinne hadde oppnådd med en produksjonsbil under testing.
Men Görings bil ble ikke fullt så rask. For sjefen for Luftwaffe ville ha litt ekstra sikkerhet. Det betydde skuddsikkert glass (femlags laminert 20 mm glass), forsterket underside av chassiset i form av en stålplate som gikk fra motoren og til baksetet, samt ekstra stål i dører, pluss en reservetank for bensin, og en håndoperert bensinpumpe for nødbruk. En ekstra finesse i beste James Bond-stil var en panserplate som kunne sveives opp fra cockpit for å beskytte mot et attentat bakfra. Men operasjonen var tidkrevende, og ville neppe ha spilt noen beskyttende rolle, hvis en slik situasjon hadde inntruffet. Göring insisterte også på det siste innen teknologi, i form av en Telefunken radio til den nette sum av 2200 RM, nesten en tiendedel av nybilprisen.