En fem år gammel logo-krangel er over
Logokrangel
En fem år gammel logo-krangel er over

En fem år gammel logo-krangel er over

Noe som startet som en triviell krangel, kunne fått enorme konsekvenser.

En fem år gammel krangel har nå tatt slutt. En krangel som har handlet om bruken og rettighetene til logoen som Polestar bruker.

Det hele startet i 2017. Da kom det plutselig ett krav fra daværende PSA (nå Stellantis) via en fransk domstol til Polestar om at de måtte med umiddelbar virkning slutte å bruke sin Polarstjerne-logo på sine bilmodeller. Dette med basis i at logoen til Polestar som skal være et stjernemerke, ligner for mye på de to sjevronene i logoen til Citroën.

Det gikk ikke Volvo med på, og dermed begynte en rettslig karusell. PSA gikk et skritt videre og kontaktet EUs kontorer for såkalte immaterielle rettigheter (EUIPO), som tar for seg brudd på copyright-lover. Dette med argument i at de to logoene simpelthen er for like hverandre. Citroën har to sjevroner over hverandre (en sjevron er den typografiske termen for korrekte anførselstegn. Navnet har dog sitt opphav i en vinkelformet grafisk figur fra skandinavisk heraldikk kjent som en sparre. På norsk sperre fordi sperrene i et tak møtes i en vinkel), mens Polestar sin logo har noe som ser ut som to vinkler som peker mot hverandre, og således danner Polarstjernen med sine fire kanter. 

Hvis man tenker på begge logoene som logoer med to vinkler, kan man se likheter, men EUIPO så ikke det store problemet. Dermed fortsatte Polestar å bruke logoen, mens PSA gikk rettens vei i Frankrike.

I november 2020 kom så retten Frankrike til en kjennelse, og dømte i Citroëns favør. I rettsdokumentene stod det at retten var enig i Citroëns påstand om at det som ser ut som vinkelsymboler i den svenske polarstjernen kunne forvirre forbrukerne. Dermed ble Polestar pålagt å ikke bruke logoen i Frankrike i seks måneder (som da gjorde at man ikke kunne selge bilene sine på det franske markedet), samt en bot på 150.000 Euro til Citroën, samt 70.000 Euro i saksomkostninger.

Den franske dommen konstaterte at likheten mellom de to logoene var liten, men poengterte at Citroëns logo er så berømt at når en tilfeldig person ser Polestar-logoen, så ville han eller hun automatisk komme til å tenke på Citroën, og dermed vil Polestar tjene på det. Det er altså Citroëns styrke og rykte rundt deres ikoniske logo som forårsaker copyright-problemet, og ikke hvor nøyaktig like de to logoene er. Dette er en velkjent problemstilling i copyright-bransjen når det kommer til merker med en såkalt «high reputation». Slike merker har en bredere beskyttelse for sitt varemerke enn et vanlig merke har, noe Citroën altså benyttet seg av.

Polestar kom med et syrlig stikk til dommen: - Vi innser at som et nytt, spennende bilmerke i markedet med ambisiøse planer om å heve profilen for elektrifisert mobilitet, vil vi tiltrekke oppmerksomhet fra etablerte bilprodusenter.

De som besøkte Polestars nettside i Frankrike ble møtt med beskjeden “Access to the Polestar site is not accessible to the French public due to territorial restrictions on the use of French trademarks n ° 016898173 and n ° 01689532.”, og dommen på seks måneder ble ikke opphevet av det franske rettsvesenet etter 2020. Dermed uteble Polestar fra det franske markedet også i 2021, og i 2022 gikk så Citroën et skritt videre da de ønsket den franske dommen videreført til alle EU-medlemsland.

En slik dom kunne blitt katastrofal for Polestar, og kanskje var det denne trusselen som gjorde at merket fikk kalde føtter, for nå har selskapet ifølge den franske avisen Le Monde bestemt seg for å ende striden ved å komme til enighet med Citroën. En talsmann for Citroën uttalte til avisen at «Klagene har blitt trukket tilbake. Saken er over».

Det betyr at Polestar kan selge sine biler i Frankrike med Polestar-logoen. Hva som skulle til for at Citroën trakk sine klager kan man bare spekulere i, men regn med at det har noe med penger å gjøre. Det har alltid noe med penger å gjøre.