En klassisk Land Rover du aldri har sett maken til
En klassisk Land Rover du aldri har sett maken til
En klassisk Land Rover du aldri har sett maken til

En klassisk Land Rover du aldri har sett maken til

Her er det proppfullt med herlige detaljer i et strøkent utført bygg.

Restomod er i vinden. Kort forklart går det ut på at man tar en klassiker, som man så gjør moderne oppgraderinger på for å gjøre den mer brukervennlig/moderne/kjørbar/stilfull (stryk det som ikke passer).

Restomod kan gjøres på enhver klassiker, det være seg sportsbil, luksusbil eller som i dette tilfellet: En Land Rover Defender 90. Nå har vi sett flere Land Rover Restomod-utgaver de siste årene, men det spørs om ikke teamet fra E.C.D. Automotive Design i Florida er råest på dette området. De spesialiserer seg på Restomod Land Rovere og har laget flere glitrende bygg, inkludert denne som de kaller Mr.O, som de har laget på vegne for klienten kalt Mr.O.  

Under panseret får man en 5,7-liters LT1 V8, som er koblet til en åttetrinns automatkasse. Foran og bak er det oppgraderte heavy-duty aksler og oppgraderte bremser. Eksteriøret har fått en unik grønnfarge kalt Night Mission, med kontrasterende hvitt tak. Goodyear Wrangler DuraTrac gummi omkranser 16-toms felgene, mens en Nakatangenga Silver Mesh grill og oppgradert støtfanger med LED lys løfter helhetsinntrykket enda mer.

Små herlige detaljer som et nedfellbart stigbrett laget i teak varsler om et kostbart inntrykk. For når man åpner døren blir man nærmest slått i bakken. For noen vil det kanskje bli for mye i en klassisk Land Rover, mens andre vil fryde seg over synet av interiøret hvor det meste er dekket med behagelig Spinneybeck Copenhagen skinn med off-white kontrastsøm.

Setene er Recaro Sportster CS med setevarme og custom-inngraverte nakkestøtter med signaturen Mr.O for sin klient. Ellers for å nevne noe finner man et nytt ratt, nye tepper, Magnolia-instrumenter, nye sikkerhetsbelter, nye dørpaneler, Alpine anlegg, ryggekamera, og alskens moderne oppgraderinger her og der. Bak finner man to benkeseter på hver sin side, mens taktrekket er laget i mosegrønn tweed. Som bare føles helt riktig på denne bilen.

E.C.D. har holdt på siden 2013, og importerer 25 år gamle Defender-rammer fra Storbritannia til USA før de så sammen med klienten går gjennom drømmebygget i detalj. Et prosjekt tar gjerne 14-16 måneder grunnet alle spesifikasjoner og dialog med klienten, mens selve byggingen av bilen skjer de siste 100 dagene når alt er klart.

Etter at rammen er sandblåst, får bilen ny fjæring, chassiset blir fullført, elektriske komponenter kommer på plass, motor, interiør etc. Klienten kan følge alt via YouTube live feed, og når bilen er ferdig har han eller hun egentlig fått en helt ny bil, med unntak av rammen. Da er det ikke så rart at prisen for en Defender 90 starter på 210.000 dollar, også er det opp til klienten selv hva man lander på, med tanke på ulike materialvalg. De dyreste byggene har endt opp på nærmere en halv million dollar.