En kommende klassiker - 1990 Chevrolet Corvette ZR-1
ZR-1 er pakket med gromme deler
En kommende klassiker - 1990 Chevrolet Corvette ZR-1

En kommende klassiker - 1990 Chevrolet Corvette ZR-1

Chevrolet Corvette C4 ZR-1 er ikke en bil veldig mange prater om, og de som prater om den påstår at det er en kommende klassiker. Det har de all grunn til.

Dette er ikke første gangen Frank Tore Evensen er omtalt på Refuel. I 2020 kunne du se video om Frank Tore og hans meget ombygde Dodge Charger. Det var et prosjekt som tok en Charger fra et litt slitt karosseri til en giftgrønn showbil med alt du kunne ønske deg fra en custombil. Han var også omtalt i AMCAR Magazine nummer 5 samme år. Det er ikke sikkert alle har blad nummer 5 lett tilgjengelig, så vi tar oss tid til en liten oppfriskning på hvem Frank Tore er. Frank Tore er bosatt på Dal i Eidsvoll sammen med familien sin og jobber som elektriker til daglig. På fritiden er han ofte opptatt med ting som forbrenner bensin og lager vakker lyd. Det kan være alt fra biler til motorsykler. Bilinteressen til Frank Tore begynte med BMW og det var merket som gjaldt i veldig mange år før det etter hvert ble interessant med også andre ting. Etter hvert endte Frank Tore opp med å bygge det nevnte Chargerprosjektet. Det ble etter hvert solgt, og Frank Tore ville prøve noe nytt.
- Jeg kjøpte en 2001 Audi RS4 etter jeg hadde solgt Chargeren. Jeg er glad i sjeldne biler og sjeldne utgaver av sjeldne biler, så en Audi RS4 passet meg utmerket.  Dessverre sto den på vinterlagring på et lagerbygg som brant opp. Da ble det plutselig et behov for en ny entusiastbil. Som vanlig havnet jeg på de vanlige salgsstedene som Finn og eBay, samt at jeg saumfarte YouTube etter kule bilvideoer. Til å begynne med kikket jeg mye på noen sjeldne utgaver av BMW E34 M5 fra Winkelhock og Cecotto. I tillegg ramlet jeg over noen videoer av Chevrolet Corvette ZR-1. Jeg har alltid likt Chevrolet Corvette C4, fordi jeg hadde lest om de som liten. Det sitter enda i første gang jeg leste i Car And Driver om Corvette ZR-1. Jeg husker spesielt godt at jeg var så fascinert av at du fikk med to nøkler, en til vanlig kjøring og en såkalt «valet»-nøkkel som begrenset effekten, forteller Frank Tore.

1990 Chevrolet Corvette ZR-1
General Motors kjøpte i 1986 engelske Lotus, som i sin tid var startet av Colin Chapman og Colin Dare. Lotus er kanskje mest kjent for sine løpsbiler i Formel 1, hvor de mellom 1963 og 1978 vant syv konstruktørmesterskap og seks førermesterskap. Da General Motors tok over butikken i 1986 hadde de allerede planer om å bygge en heftig utgave av Corvette C4 og strakk ut hånda til sine britiske kollegaer for deres ekspertise. Lotus bygde derfor, med litt veiledning fra GM, det som til slutt endte opp som LT5-motoren. Motoren er en 5,7 liters helaluminiumsmotor med fire overliggende kammer og 32 ventiler. Motoren fikk også et helt eget innsug. Resultatet ble 375 hestekrefter. For å smidig kunne levere denne effekten ut til bakhjulene ble en sekstrinns girkasse fra ZF montert, en såkalt ML9. Visuelt er motoren også imponerende, både hva gjelder framtoning og fysisk størrelse. Den var for stor til å monteres fra undersiden, slik det ble gjort på vanlig Corvette, så LT5-motoren måtte heises inn ovenfra.

ZR-1 ble originalt levert med Goodyear Eagle Gatorback-dekk i 315/35-17 som var spesiallagd av Goodyear for biler med store bremser. Som følge av såpass brede bakdekk ble ZR-1 tre tommer bredere over baken. Letteste måten å skille en ZR-1 og en vanlig C4 bakfra er å se etter bremselyset, som er flyttet opp til taket på ZR-1. ZR-1 var utstyrt med et såkalt UJ6 «Low-Tire-Pressure-Warning-System» og ABS-bremser levert av Bosch. Understellet er kalt FX3 og er bygd av Bilstein. Det er et lignende system som Bilstein leverte til Porsche 959, men Lotus bidro også her for å optimalisere det for Corvetten. Demperne er elektronisk styrte, og hvor du kan velge ulike moduser fra Touring til Sport. ZR-1 ble målt av magasinet Road & Track til like over fire sekunder fra null til 96 km/t, og topphastigheten ble målt til over 280 km/t. ZR-1 satte flere hastighets- og utholdenhetsrekorder under testinger, deriblant 24-timers økter hvor de klarte 175,8 mph i snitt.

Enkle krav
Frank Tore ble såpass nysgjerrig på Corvette ZR-1 at han begynte å undersøke litt rundt disse bilene. Han tok derfor kontakt med en kompis på Jessheim som hadde en slik ZR-1 og ble deretter tipset om Roy Martin Rotevatn, en ihuga ZR-1 entusiast fra Ørsta. Roy Martin ville gjerne hjelpe Frank Tore med å oppfylle drømmen om en ZR-1 og etter litt diskusjon frem og tilbake startet Roy Martin på jobben med å skaffe rett bil til Frank Tore.
- Roy Martin har kontakter i USA og hadde dermed mulighet til å finne noen aktuelle objekter til meg. Jeg ønsket meg en bil som var i strøken og ikke minst original tilstand, det var viktig for meg. Jeg ønsket spesielt 1990 modellen, da den skiller seg mest ut av alle årsmodellene. Fra 1991-1995 deler ZR-1 front med vanlig C4, 1990 er unik med 80-talls fronten og de rektangulære baklysene til ZR-1, som alle Corvetter skulle få i 1991. Den skulle oppleves som en ny bil, selv om den er over 30 år gammel. Jeg ville også ha rød bil med enten beige eller svart interiør. Jeg hadde blitt frarådet å kjøpe biler med ekstremt lav kilometerstand, da disse ofte har mye barnesykdommer og mye problemer på grunn av at de har stått så lenge. Allerede den gangen da disse var helt nye ble de satt bort på lagring i påvente av en prisoppgang, så det finnes mange med rundt 1500 miles på telleren, sier Frank Tore videre.

Etter hvert dukket det opp et aktuelt objekt. Bilen var en 1990-modell med 15.000 miles på telleren. Den var rød og lekker, med beige interiør. Akkurat slik Frank Tore ville ha. Som bonus var den entusiasteid og hadde deltatt på mange NCRS-treff i USA. Den hadde fått med seg bedømminger derfra og en del Top Flight-premier som henger høyt i USA. For å bli godkjent i registeret må en bil ha tre Top Flight-premieringer, noe bare en liten håndfull 1990 ZR-1 har i USA. Den aktuelle bilen hadde to stykker. Frank Tore ble enig med eier om å kjøpe bilen, og eieren tilbydde seg da å ta med bilen på enda en Top Flight-bedømming for å skaffe de tre nødvendige. Frank Tore ønsket ikke det, da neste bedømming var 5 måneder unna, da han var ivrig på å få hjem bilen til Norge. Roy Martin skaffet derfor skyss til bilen i USA og frakt over til Norge. To uker etter at den landet i havn her hjemme i Norge hadde Frank Tore hentet de norske skiltene og var endelig den heldige eier av en 1990 Chevrolet Corvette ZR-1 på skilt.
- Med på kjøpet fulgte en masse papirer og dokumenter. Da du kjøpte ZR-1 som ny fikk du med en «pizzaeske» med brosjyrer og VHS-kassett om bilen. Denne fulgte med, samt dokumentasjon på kilometerstand, tilstandsrapporter, bedømminger og lignende. Til og med velkomstbrevet som Chevrolet sendte ut til nye eiere av ZR-1 den gangen ligger i eska.

Petimeter
Da Frank Tore fikk tatt en nøyere kikk på bilen hjemme på Dal, viste det seg at bilen var i akkurat like god stand som han hadde fått inntrykk av i dialog med forrige eier. Frank Tore hadde vært nøye med å passe på at bilen var i bra stand, men det var en lettelse å se at det stemte da bilen kom hjem til han. Siden skiltene kom på har ingen barnesykdommer eller andre ting dukket opp, selv om Frank Tore har fått brukt bilen noe mindre enn han hadde ønsket. Frank Tore er også relativt nøye av seg ellers, noe som førte til at han kjøpte seg en billøfter. Med denne har han orkesterplass til undersiden av bilen, noe som igjen førte til at han kastet seg på jobben med å få bilen så pen som overhodet mulig. Med en flaske avfetting og en tannbørste ga han seg ut på jobben å få undersiden så fin som bilen er på oversiden. Noe svetting, støv og sand ble nøye skrubbet bort og undersiden rengjort.
- Jeg fikk bilen jeg ønsket meg, og det er jeg veldig fornøyd med. Målet var å få tak i en bil som opplevdes som en helt ny bil, selv om den er veteran, noe jeg har fått. Nå i dag har den gått 26.000 kilometer, noe som er litt over 16.000 miles. Jeg er veldig fornøyd med bilen, avslutter Frank Tore.