En ny Camaro kommer neppe til å bli en spinnvill batteribil
En ny Camaro kommer neppe til å bli en spinnvill batteribil
En ny Camaro kommer neppe til å bli en spinnvill batteribil

En ny Camaro kommer neppe til å bli en spinnvill batteribil

Mark Reuss, president i General Motors, har skissert hva han ønsker seg for den nye Camaroen.

Den gode gamle muskelbilen har stått ved et veiskille i noen år nå, og mens de to andre store produsentene av denne typen bil allerede har bestemt seg, så henger Camaro nå litt i en slags limbo. Ford har bestemt seg for at Mustangen, i alle fall sett bort fra Mach-E modellene, skal fortsette med V8 så lenge det er mulig. Samtidig over hos Dodge så har den nye Chargeren blitt lansert som en spinnvill helelektrisk «e-muskelbil», samt en mulighet for å kjøpe bilen med en V6 turbo. Så hva med Camaro?

Det blir stadig tydeligere tegn fra Chevrolet at Camaro-navnet definitivt skal tilbake etter at produksjonen stoppet i fjor. En annen ting som også begynner å bli tydelig er at den med all sannsynlighet kommer tilbake som en elektrisk bil. Det verserte lenge rykter om at den legendariske muskelbilen skulle komme i et nytt SUV-format, men nå kan det virke som at Mark Reuss, president i GM, har andre planer.

Reuss har snakket med Motortrend, hvor han letter litt på sløret for sine ønsker rundt hvordan neste generasjon Camaro skal være. Hans visjon er ikke nødvendigvis noe med høy bakkeklaring, men den vil heller ikke nødvendigvis være en todørs-bil med muskelbilsilhuett slik som Chargeren. Det virker mer som at sjefen selv ønsker seg en firedørs coupe.

Et annet ønske Reuss har er at bilen skal bli noenlunde rimelig med fokus på morsomme kjøreegenskaper over heftige ytelser, som man vanligvis er vant til å se i en muskelbil. Han setter videre et mål om at en ny Camaro skal legge seg på Chevrolet Equinox-priser, altså i underkant av 400 000 norske kroner ny i statene.

Nå skal det sies at ingen planer er i nærheten av å være i sluttfasen enda, og Reuss gir klarhet rundt at en ny Camaro fortsatt er noen år unna, da GM nå fokuserer på å øke batteriproduksjon og få ned kostnader. Uansett, vil han få ønsket sitt oppfylt, noe som ikke er helt hinsides med tanke på hans posisjon, så vil nok Camaro komme på nytt i en mer overraskende form en man kanskje trodde på forhånd. Kanskje en bil som vil glede entusiasten mer enn hva man fryktet da ryktene om en SUV svirret? Eller kanskje en bil som så vidt vekker litt mer interesse enn en vanlig personbil. Det vil tiden vise.