En slik V8 har du neppe sett før
Den nye V8 motoren fra Yamaha.
En slik V8 har du neppe sett før

En slik V8 har du neppe sett før

Kan dette være fremtiden for oss «petrolheads»?

Toyota og Yamaha har en lang forhistorie innen samarbeid på motorprosjekter. Fra Japans mest legendariske sportsbil noensinne – Toyota 2000GT – til en av de råeste bilmotorer noensinne laget: Lexus LFA V10-motoren.

De siste fem årene har Yamaha i all stillhet jobbet med en av Toyotas 5-liters V8-motorer, med det formål å få den til å gå på hydrogen, og ikke bensin.

Utgangspunktet er 5-liters åtteren man finner i Lexus RC F, før Yamaha starter sitt arbeid med alt fra brennstoffdyser til innsugsmanifolder. Yamaha er naturlig nok ikke så lysten på å avsløre alle sine hemmeligheter, så teknisk info er sparsom, men det oppgis at motoren gir 455 hk ved 6800 omdreininger (som bare er 15 hk mindre enn på bensin) og 540 Nm ved 3600 omdreininger på hydrogen.

Yamaha mener at hydrogen har potensialet til å holde de interessante sidene ved en bensinmotor i live – lyden, turtallet, følelsen – samtidig som den er karbonnøytral, og viser til den “harmoniske høyfrekvens eksoslyden” som kommer fra den unike 8-inn i-1 headeren, som alene er grunn nok til å være spent på en fremtidig hydrogen V8.  

“Hydrogen engines house the potential to be carbon-neutral while keeping our passion for the internal combustion engine alive at the same time,” sa Yamaha Motor President Yoshihiro Hidaka under avdukingen av motoren.  

 

I november 2021 kunngjorde de fem japanske selskapene Kawasaki Heavy Industries, Subaru Corporation, Toyota Motor Corporation, Mazda Motor Corporation, og Yamaha Motor at de sammen skulle begynne diskusjoner for samkjørt forskning innen ulike drivstoff-muligheter for forbrenningsmotorer i jakten på karbonnøytrale motorer. Yamahas motor må ses på som et viktig steg i dette arbeidet.