Endelig er den her: Ferrari Purosangue!
Endelig er den her: Ferrari Purosangue!
Endelig er den her: Ferrari Purosangue!

Endelig er den her: Ferrari Purosangue!

Den vil garantert slå an i markedet, men vi har også spurt en av Norges største Ferrari-kjennere om hva han synes om bilen.

Rent blod. Det er hva det handler om når Ferrari introduserer en av deres mest grensesprengende modeller gjennom alle tider. En SUV med fire dører. Det vil nok få mange av menigheten til å reagere, men ser man på suksessen som andre kostbare merker har hatt med sine SUV-modeller, vil nok markedet reagere positivt på nye Purosangue. Som betyr rent blod.

Uansett hva man måtte mene om bilen, er det forfriskende å høre at man kun tilbyr en motor i bilen. En 6,5-liters V12 på 725 hk som drar opp til 8250 omdreininger. Ingen kjip 3-liters dieselversjon for en ribbet innstegsversjon her i gården nei. Dreiemomentet er 716 Nm, hvorav 80 prosent er tilgjengelig ved 2100 omdreininger. Men hestekreftene peaker på 7750 omdreininger, og momentet på 6250 omdreininger, så dette er en skikkelig turtallsmaskin.

Ferrari oppgir 0-100 km/t på 3,3 sekunder, mens toppfarten er 310 km/t, så det er i hvert fall ingen grunn til å klage på ytelsene. Girkassen er en 8-trinns dobbelclutch-kasse (i transaksel-løsning som gir en perfekt vektfordeling på 49:51), og firehjulstrekksystemet vi kjenner fra GTC4 Lusso er på plass. Det operer i de fire første girene opp til rundt 200 km/t, og etter det er systemet rent bakhjulstrekk. Foran finner vi 22 tommere på 255 gummi, mens man bak finner 23-tommere på 315 gummi. 

Ferrari er særlig stolt av sin nye hjulopphengs-teknologi, og sier at dette er det essensielle kompontet som tillater at en så stor og høyreist bil kan levere den standarden for kjøreegenskaper som en Ferrari skal ha. Multimatic har levert dempere med elektriske motorer i hvert hjørne som kan legge trykk på demperne for å kontrollere bilens bevegelser for active roll control. Fjæringen kan også senke bilen 1 cm under harde svingmanøvre. Alt er rettet inn etter å gi sjåføren en sportslig kjøreopplevelse. Her kan det tilføyes at bilen ikke kan heves noe høyere enn standard bakkeklaring som er på 18,3 cm, så noen seriøs off-road maskin snakker vi ikke om. Men det har da aldri vært meningen med bilen heller. For første gang i Ferraris historie får du for øvrig hill descent control. Hvem hadde trodd at en Ferrari noen gang skulle få det? 

Designet tar tydelige elementer fra GTC4 Lusso, og Ferrari sier de la tydelig vekt på at det skulle være en klar separasjon mellom øvre del av karosseriet og nedre del rent designmessig. Den øvre delen skal være smooth og elegant, mens den nedre delen skal vise handlekraft og aggresjon. Det er mange designelementer å ta inn over seg når man ser bilen, med en del visuelle tricks som gjør designet litt ekstra interessant. Bakdørene er av selvmordstypen, og selve baksetet består av to individuelle seter, som igjen betyr at Purosangue er en ren fireseter.

Interiøret er som forventet, med de samme digitale displayene som vi finner i andre Ferrari-modeller, og rattet har de vanlige kontrollene. Kunden kan selvsagt bestille et utall varianter innen skinn, alcantara og karbonfiber (taket er for øvrig i karbonfiber, men hvis du vil kan du også bestille et glasstak). Det er heldigvis ingen stor touchskjerm midt i bilen, i stedet er det laget to mindre displayskjermer for sjåfør og passasjer.

Ferrari vet at en SUV raskt kan dominere totalsalget til et sportsbilmerke, det har skjedd med både Porsche og Lamborghini, og de sier derfor at de ikke ønsker å se Purosangue utgjøre mer enn 20 prosent av totalsalget for Ferrari, noe som betyr at etterspørsel garantert vil overstige tilbudet. Startpris i Italia sies å være rundt 390.000 Euro.

Det er altså all grunn til å tro at dette blir en særdeles etterspurt bilmodell, men hva synes Ferrari-puristene om bilen? En av Norges absolutt ypperste Cognoscente av merket Ferrari er Herman Smidt fra Oslo. Han har jobbet for Autostrada Sport, Autoxo, Autoxo Sport (det som idag er Formula Norge, offisiell importør) samt sittet i styret i Ferrari Owners Club Norway i 4 år, og er også stifter av Nordens største online Ferrariforum. Dette er hans synspunkter og vurderinger av nye Purosangue:  

- Lik det eller ikke, nå er Ferrari SUV her. En biltype de i motsetning til andre produsenter strengt tatt ikke trengte utvikle, da virksomheten allerede går som det suser. Ser man dette i sammenheng med at en omlag en tredjedel av styret i Ferrari består av noen av moteverdenens mektigste (Arnault familien, CEO for YSL, CEO for Chanel) og en toppleder fra Apple, så er det klart at dette er ett steg i strategien for å definere Ferrari som et overordnet «luxury brand» der merkevaren er i fokus over produktet.

- For selve produktet her har ingen forankring i Ferraris historikk eller tradisjonelle portefølje, men dette kan man forstå når man hører nåværende CEO i Ferrari si på podcasten til Nicolai Tangen at for han handler det meste om konstant utvikling og fremtiden. Fint at de har lansert bilen med V12 som jo gir den et unikt preg. Det blir for øvrig den siste Ferrari med ikke-hybrid V12. Et virkelig veiskille. Bilen har noen fiffige dempere som tar nogenlunde eksisterende teknologi til det ekstreme, ellers er mye av den teknologiske cocktailen her kjent fra særskilt 296 GTB og SF90. Firehjulstrekksystemet er en videreutvikling av deres eksisterende system fra FF og Lusso, dette blir interessant å se forbedringene fra et litt finurlig og noe utsatt system driftssikkerhetsmessig etter årevis med nyutvikling. Jeg savner kanskje noe gjennombruddsteknologi som en såkalt fjær i hatten for å markere Ferraris inngang i dette segmentet, men det kan forsåvidt argumenteres for at er motoriseringen. Jeg tipper på litt over 5 millioner kroner som startpris i Norge med dagens kurs og avgiftsnivå, og med utstyr er man fort på 5,5 til 6 millioner og derfra er det ingen grenser», avslutter Herman Smidt.