Endelig er Mercedes-AMG One ferdig!
Det tok nesten fem år, men det var sannsynligvis verdt det.
Endelig er Mercedes-AMG One ferdig!

Endelig er Mercedes-AMG One ferdig!

At oppgaven tok nærmere fem år har sine gode grunner. 

Endelig er den her. Mercedes-AMG One i produksjonsform. Konseptet ble vist høsten 2017, og den endelige produksjonsversjonen ser nesten helt identisk ut (med unntak av nye felger med aerodynamisk karbon-cover, samt små justeringer her og der). Det har altså ikke vært designet Mercedes har drevet og finpusset på disse fem årene. Så hva har tatt så lang tid?

Det er en enkel forklaring på det, og det er at Mercedes-AMG One er utrustet med motoren som Mercedes bruker i Formel 1. En gatebil med Formel 1 motor. Det er en monumental oppgave å tilpasse en slik motor til noe som skal kjøres på gaten, med en 1,6-liters turbomatet V6, samt MGU-K og MGU-H. I 2017 da konseptet ble vist fram ga denne kraftpakken til sammen 950 hk i F1 bilen til Lewis Hamilton, før tallet steg til over 1000 hk.

Ifølge Mercedes-sjef Ola Källenius visste man ikke helt hva man sa ja til, da styret gikk med på å utvikle en slik bil til gatebruk.

- Folkene fra AMG Formel 1 motoravdeling kom til oss rundt fire år siden og sa “vi har en fantastisk ide, la oss putte en Formel 1 motor i en gatebil». Jeg må gå tilbake og sjekke møteloggen, men jeg er sikker på at vi var fulle når vi sa ja”, uttalte Källenius nylig til britiske Autocar.

Nå er det selvsagt en del endringer som er blitt gjort for å få det hele til å fungere. Gatebilen går opp til 11.000 omdreininger (og ikke 15.000 som Formel 1 bilen), og hensynet til holdbarhet og ikke minst at man skal oppfylle alle krav til utslipp uansett marked, gjør sitt til at motorene naturlig nok ikke er 100 prosent like på alle områder. For å klare EU6 kravene har man lagt til fire metallkatalysatorer, to kjeramiske katalysatorer, to bensin-partikkelfilter, samt en lyddemper i titan.

Total effekt på gatebilen er 1063 hk, hvor 574 hk kommer fra 1,6-liters motoren alene. Så er det en elektrisk motor montert på kamakselen som gir 163 hk, en annen integrert i turboen som gir 122 hk og to elmotorer på frontakselen som gir 326 hk til sammen, og som dermed også gir bilen firehjulstrekk. Batteriet har en kapasitet på 8.4 kWh og gir en rekkevidde på 18.1 km. Bilen er basert på en monocoque-konstruksjon i karbonfiber, med subframes av aluminium foran og bak, mens motor og automatkassen med 7-trinn er en bærende del av konstruksjonen, samt justerbar coilover-fjæring.

Hydraulisk kontrollert aktiv aerodynamikk spiller en stor rolle, og har tre ulike settinger. Går du for «Track-modus» senkes bilen med 37 mm foran og 30 mm bak, den store vingen strekker seg helt ut, og diverse aerodynamiske funksjoner åpner og lukker seg alt ettersom. I denne modusen får man fem ganger mer marktrykk enn i «Highway» modus for vanlig kjøring. Er du på en langstrekke på bane, og vil ha mer toppfart enn marktrykk, trykker du på en knapp som fører til «Race DRS», som gjør at marktrykket reduseres med 20 prosent. Denne funksjonen deaktiveres idet du går på bremsen før svingen.

Sjåføren kan velge mellom flere ulike kjøremodus (som EV som er ren elektrisk), og setter man den i Race Start-funksjon går 0-200 km/t unna på 7 sekunder. (0-100 er ikke oppgitt) Toppfart er elektronisk sperret til 352 km/t. Dekkene er Michelin Pilot Sport Cup 2R M01 med dimensjonen 285/35 ZR19 foran, og 335/30 ZR20 bak. Mercedes-AMG vil bygge 275 eksemplarer av bilen, alle med en prislapp på 2,72 millioner dollar, og alle er for lengst solgt.