Er bensinmotoren død?
Ferrari LaFerrari fra 2013 var en hybridmodell.
Er bensinmotoren død?

Er bensinmotoren død?

Nei, ikke helt. I hvert fall ikke hvis Italia får det som de vil.

Alle har vel etter hvert fått med seg de stadig strengere kravene til forbrenningsmotorer som bilfabrikantene møter. Ifølge EUs foreløpige planer skal disse motorene fases ut fra 2035, men kan det bli unntak for noen av de italienske nisjemerkene med bensinmotorer? Som f.eks Ferrari og Lamborghini?

Ifølge uttalelser gitt av Roberto Cingolani (italias minister for økologisk overgang) til Bloomberg TV er den italienske regjeringen ledet av Mario Draghi i forhandlinger med EU, med tanke på at enkelte bilfabrikanter kan skjermes fra utfasingen av bensinmotorer. Først og fremst Ferrari og Lamborghini, men også hypereksklusive Pagani (som selger en bitteliten brøkdel av hva Ferrari gjør), og kanskje også Maserati.

Italias regjering støtter EUs planer om å fase ut de mest forurensende bilene, men mener at superbil-sektoren er en smal nisje, og at bilfabrikanter som Ferrari og Lamborghini selger så lite i forhold til de store bilfabrikantene at de bør få lov til å bli fritatt fra de strengeste miljøkravene.

Annonse
Er bensinmotoren død?
Annonse
Er bensinmotoren død?

EU skal nå komme sammen for å drøfte utslippskravene, og det er ventet at denne prosessen vil ta to år før man har lovfestet kravene. Det er ventet at mange land vil prøve å få til unntak for å skjerme sin egen industri, men ministre har uttalt at «alle bilfabrikanter må bidra til denne reduksjonen», noe som indikerer at det kan bli vanskelig for Italia å få til et unntak for sine mest eksklusive bilprodusenter.

Minister Cingolani (med en fortid fra Ferrari) sier at italienske superbiler vil utgjøre en minimal fraksjon av et marked som selger millioner av biler. I fjor solgte Ferrari 9100 biler på verdensbasis, mens Lamborghini solgte 7400 biler. Til sammenligning solgte VW-gruppen 9,3 millioner biler i 2020, mens det totalt sett ble solgt 63,8 millioner biler på verdensbasis i 2020.

Cingolani sier «Unntaket er noe vi diskuterer med andre partnere i Europa, og jeg er overbevist om at det ikke blir noe problem», og understreker samtidig at Italia er klar over den nødvendige overgangen til elektrisk mobilitet.

Her skal det sies at både Ferrari og Lamborghini har erfaring med hybrid-drivverk, og at begge har helelektriske biler på trappene. Samtidig vil det nok være en god del «petrolheads» som vil være begeistret over muligheten for å kunne kjøpe en Ferrari med bensinmotor etter 2035. «Time will show», som en viss norsk racerpersonlighet så treffende sa det.

Annonse
Annonse