Er Jeep og Ferrari dine favorittmerker?
1969 Jerrari
Er Jeep og Ferrari dine favorittmerker?

Er Jeep og Ferrari dine favorittmerker?

Da har du i så fall en mulighet du neppe får igjen.

På 60-tallet var Bill Harrah en lykkelig mann. Han innkasserte en formue på sine to Casinoer i Reno, Nevada, og pengene gikk med til å kjøpe den ene firehjulte godbiten etter den andre, som resulterte i en kolossal og spektakulær samling på rundt 1500 biler.

En av hans utallige biler var en 1969 Ferrari 365 GT 2+2 som en av hans mekanikere krasjet med under vanskelige snøforhold. Dette ga Harrah en ide. Kanskje kunne bilen gjenoppbygges som en stasjonsvogn med firehjulstrekk? Rett og slett en praktisk Ferrari? Harrah syntes ideen var så god at han kontaktet Enzo Ferrari, som sporenstreks sablet ned ideen.

Selv om Ferrari sa nei, gikk Harrah videre med ideen, og kjøpte inn en ny Jeep Wagoneer. Den brukte man den bakre delen av for å lage et stasjonsvognkarosseri, mens framdelen var fra Ferrarien. Motoren var Ferraris V12, koblet til Jeepens 3-trinns automat og firehjulstrekksystem. Som en ekstra morsom touch lagde man et nytt merke på panseret, hvor Ferraris steilende hingst ble byttet ut med Eugene the Jeep (fra tegneserien «Skippern» - som ifølge noen ga navnet til bilen Jeep).

Harrah kalte den ferdige bilen for Jerrari, og vakte naturlig nok stor oppmerksomhet da han tok den i bruk. Bilen var da hvit, men ble på et senere tidspunkt malt grønn. Et sted på veien forsvant også Ferrari tolveren, som ble satt inn i en ny Jeep Wagoneer, som dermed ble Jerrari 2, mens den opprinnelige Jerrari fikk en 5,9-liters V8 i stedet.

Med årene ble Harrahs samling solgt, og i 2008 fant Jerrari veien til Tyskland der den nå står til salgs på Classic Driver Market. Er du lidenskapelig opptatt av Ferrari og Jeep har du nå sjansen til å kjøpe den opprinnelige Jerrari. Pris er «auf Anfrage», som betyr at du må spørre.