240z S30
Da Nissan presenterte sin helt nye sportsbil i 1969, Nissan 240z S30, slo den som en bombe i et marked som ønsket en moderne to-dørs sportsbil med glatte linjer. Bilen var ment for å kunne konkurrere med europeiske sportsbiler og ble priset for å kunne være et alternativ til for eksempel britiske MGB GT. Bra omtale både fra fornøyde kunder og en samlet motorpresse gjorde at Nissan etter kort tid hadde ventelister på sin helt nye sportsbil. Rimelig, sportslig, komfortabel og holdbar ble en oppskrift som folket elsket.
Da Nissan presenterte sin helt nye sportsbil i 1969, Nissan 240z S30, slo den som en bombe i et marked som ønsket en moderne to-dørs sportsbil med glatte linjer.
240z ble levert med en 151 hesters 2,4-liters rekkesekser. Denne kunne du få med enten 3-trinns automatkasse, 4-trinns manuell og noen heldige utenfor det amerikanske markedet kunne få den med en 5-trinns manuell. Med bremseskiver foran og tromler bak, MacPherson oppheng foran og Chapman oppheng bak som standard ble dette en moderne sportsbil med både høy effekt og sportslig understell.
Nissan 240z har siden lanseringen vært en populær bil å bruke i racing. I 1970 og 1971 vant Elliott Forbes-Robinson og John Morton SCCA(Sports Car Club of America) med Nissan 240z.
260z S30
I 1974 ble S30 oppgradert til 260z med en 0,2-liters større motor. Tross større slagvolum mistet det amerikanske markedet 11 hestekrefter mot den gamle motoren som sto i 240z. Dette ble et resultat av utslippskrav som Nissan møtte ved å justere tenningstidspunktet. I andre land i verden økte effekten fra 151 til 165 hestekrefter. Nissan slapp også en modell med full motoreffekt i USA den siste halvdelen av 1974. Produksjonen av 260z fortsatte helt til 1978. En oppdatert fanger foran, andre baklys og stivere chassis er noen av forandringene Nissan utførte på 260z. I tillegg kunne du for første gang få z-bilen med bakseter. En 30.2cm lengre versjon av bilen kalt 2+2 ble lansert og du kunne dermed ta med deg hele familien på søndagstur.
280z S30
Den siste utgaven av S30 kom i 1975. Da lanserte Nissan 280z som nok en gang hadde større slagvolum enn sin forgjenger. L26 motoren ble borret opp til 2,8 liter og sammen med Bosch L-jetronic innsprøytning leverte denne motoren 170 hestekrefter, noe som i seg selv ikke er en voldsomt stor økning i effekt sammenlignet med forgjengeren. Strengere og strengere krav til utslipp begrenset effekten som ble tatt ut, tross større slagvolum og innsprøytning. I USA fikk den også montert sikkerhetsfangere som var ment å kunne tåle opp til 8 kilometer i timen.