Et øye for detaljer – Volkswagen Golf VR6
1978 Volkswagen Golf VR6
Et øye for detaljer – Volkswagen Golf VR6

Et øye for detaljer – Volkswagen Golf VR6

En bil du med enkelhet kan gå glipp av på en utstilling, med mindre du legger merke til alle de flotte detaljene.

Blant alle bilene som var utstilt på Ultrace 23 i Polen, var kanskje dette en av de bilene som var minst oppsiktsvekkende ved første øyekast. På avstand ser det ut som en velholdt Golf med flott stuk, men det er først når du kommer nærme på Golfen at du faktisk ser hvor mye detaljer det er på den. Det er rett og slett helt rått.

Bilen tilhører 45 år gamle Tadek Czaban som bor i Lubań, Polen. Byen er på vestsiden av Polen og har i overkant av 22.000 innbyggere. Tadek kjøpte bilen for ti år siden og har brukt tiden på å bygge den slik han så for seg at en slik bil skulle se ut.
- Jeg antar at omtrent 98% av bilens deler er enten nye eller pusset opp med ny lakkering, karbonfiber eller forkromming. Det som er igjen av det originale på bilen er vinduene, bryterne i dashbordet, knappene til klimaanlegget er originalt, noe ledninger i kupeen, samt at listverket på noen av vinduene er originale, forklarer Tadek.

Bilen er opprinnelig en 1978 Volkswagen Golf 1 GLS og er med det en del av første generasjon Golf. Golf kom først på markedet i 1974 og tok dermed over stafettpinnen etter Bobla. En liten morsom anekdote om første generasjon Golf er at den ble produsert i Europa frem til 1983, da andre generasjon tok over, men den var i produksjon som første generasjon i Sør-Afrika under navnet «Citi Golf» fra 1984 til 2009.

VR6-maskinist
Den originale motoren som bilen kom med er for lengst historie. Inn i dens plass er det istedenfor montert en 2,8 liters VR6-motor. Dette er i utgangspunktet en V6-motor, men den har kun 15 grader vinkel, så for et utrent øye så kan det like gjerne se ut som det står en firesylindret motor i motorrommet. Med en såpass trang vinkel sparte Volkswagen mye plass, og kunne dermed slenge denne motoren ned i forhjulsdrevne biler med rekkefirer, uten at det ble unødvendig trangt i motorrommet. Den første utgaven Volkswagen brukte het AAA, som man finner i blant annet Volkswagen Corrado, og er den Tadek har montert i sin Golf. Den er på nevnte 2,8 liter og leverer ut 187 hestekrefter.
- Jeg gikk over motoren og monterte helt nye deler. Den fikk også litt snacks i form av polert innsugsmanifold, oljepumpe og bunnpanne fra Golf R32 og et konfilter fra K&N. Girkassen ble også oppgradert med nye og forsterkede deler, girvelger fra Golf 4, samt at det ble montert forsterkede drivakslinger. Eksosanlegget gir en herlig lyd og er 2,5 tommer stort, sier Tadek videre.

Listen over modifiseringer og gromme deler er uendelig lang, men vi kan fokusere på det aller viktigste. Om vi begynner med bremsene så er de fra en Audi S3 8L både foran og bak, med ventilerte og borede skiver fra Zimmermann. Stabilisatorstaget er hentet fra en Volkswagen Golf 1 GTI og hele understellet er pulverlakkert. Nye polyforinger har erstattet de originale. Det er også montert et KW Variant 1 coiloversett. Felgene er BBS RS 308 i 8x16 og 8,5x16 med forkrommet senterkopp fra Porsche.

Enormt detaljfokus
Som nevnt litt lenger opp i artikkelen er det først når du kommer nært bilen at du faktisk ser hvor mye arbeid som ligger bak. Det er karbondetaljer og små finesser over hele bilen. Vi kan trekke frem blant annet plasten på setebeltet, festebrakettene til solskjermen, pinnene på dørlåsen, speilet inne i bilen og askebegeret er i karbonfiber. Også beholderen til bremsevæska er laget i det lette materialet, noe som tok Tadek over 80 timer å lage. Slike karbondetaljer er det over hele bilen, også utvendig. Lyktrammen foran, steinsprutbeskyttelsen på bakskjermen og deler av fangerne er også i karbon. Det er også mye krom på bilen. Alle lister, vindusviskerne, speilene og slikt er i herlig krom som skinner om kapp med det nylakkerte karosseriet. Setene er Recaro-stoler fra første generasjon Audi A8. Instrumentpanelet er hentet fra en første generasjon Golf GTI, med en maksfart (på speedometeret) på 220 kilometer i timen.

- Jeg har vært veldig opptatt av at alle små detaljer skal stå i stil med hverandre og at det skal være en rød tråd i bygget. Litt kjørekomfort er også viktig, så jeg har lydisolert hele bilen og montert et stereoanlegg i den som gjør at jeg kan spille litt musikk, sier Tadek.

Det siste vi skal trekke frem av alt det som er gjort på bilen, er modellbilen som Tadek har plassert i hattehylla. Den er spesialbygd av et firma kalt AP Models. Den er en replika av Tadeks Golf og er i 1/18 skala. Lakken på denne er identisk med bilen og karbondetaljene er på plass.