Etter 16 år er endelig Integra tilbake!
Etter 16 år er endelig Integra tilbake!
Etter 16 år er endelig Integra tilbake!

Etter 16 år er endelig Integra tilbake!

Acura har denne helgen lansert hvordan nye Integra vil se ut, men er de på helt feil spor?

Etter Hondas NSX er Integra kanskje det mest kjente merkevarenavnet de har på sportsbilsiden.  Andre generasjons Integra ble Hondas første bil levert med VTEC og var på «TOP TEN» lista hos det amerikanske magasinet Car And Driver i både 1987 og 1988. Mer kjent er kanskje tredje generasjon som kom i 1993, som var på samme liste fra 1994 og helt til 1997. Den er blitt kåret til verdens beste forhjulsdrevne bil og har vært et yndet objekt å bygge raske racerbiler av, med bakgrunn i hvor kjapp og smidig den er på racerbanen. Nå har altså Acura, det mer luksuriøse amerikanske søstermerket til Honda, lansert sin prototype på 2023 Acura Integra.

Appellerer til entusiasten
Ut ifra informasjonen som nå er tilgjengelig vil den dele chassis og drivlinjekomponenter med den nyeste Honda Civicen og ha 1,5 liters rekkefireren som Civic Si har. Denne er matet med en turbo, men ingen offisielle tall på Integraens motoreffekt er offentliggjort, men Civic Si produserer 200 hestekrefter. Det er derfor ikke usannsynlig at også nye Integra vil ligge i samme område.

Flere og flere bilprodusenter går bort fra manuelle girkasser, både fordi de er raskere når det kommer til selve giringen, men også fordi færre og færre bestiller biler med manuell girkasse. Entusiaster ønsker gjerne manuell kasse og her har Acura for første gang siden 2015 satt manuell girkasse på utstyrslista. Nærmere bestemt er det en sekstrinns manuellkasse. Prislappen starter på 30.000 amerikanske dollar, som på ingen måte er avskrekkende på en slik bil.

Delte reaksjoner
Designspråket på Acura Integra minner veldig om 2021 Honda Civic, noe også Acura får en del pepper for i kommentarfelt på internett. Ser en på det litt historisk har også Integra skilt seg mer ut når det kommer til design tidligere, noe som kanskje rettferdiggjør en del av reaksjonene som kommer. Honda har en stor fanbase verden rundt og det er liten tvil om at det å utfordre fanskaren sin med å lansere en femdørs-bil i det som tradisjonelt sett har vært et coupeformat. Når en ser reaksjonene på den norske Hondaklubbens facebookside er det liten tvil om at den ihvertfall ikke slår homerun blant den norske fanskaren. Det snakkes om en ny Type-R Civic, og da er det vel nærliggende å tro at det også kommer en ny Integra Type-R i fremtiden…?